Contributor bios

Ruth Beer’s inter­dis­ci­pli­nary artis­tic research is informed by the social sci­ences and human­i­ties with­in the expand­ed field of con­tem­po­rary art and media. Work­ing across sculp­ture, exper­i­men­tal and doc­u­men­tary video, woven structures/textiles, and sound, her research-cre­ation prac­tice engages with issues of cul­tur­al and eco­log­i­cal impacts of resource indus­try expan­sion with­in cul­tur­al­ly diverse communities—in par­tic­u­lar, rur­al Indige­nous and non-Indige­nous com­mu­ni­ties in Canada’s north­ern regions. Recent SSHRC-fund­ed research-cre­ation projects as Prin­ci­pal Inves­ti­ga­tor include Shift­ing Ground: Map­ping Ener­gy, Com­mu­ni­ties and Geo­gra­phies in the North (2019-2023) and Trad­ing Routes: Grease Trails, Oil Pipelines (2013-2015).

Ruth Beer: Sa recherche artis­tique inter­dis­ci­plinaire est enrichie par les sci­ences sociales et les human­ités dans le domaine éten­du de l’art et des médias con­tem­po­rains. S’appuyant sur un tra­vail de cul­ture, de vidéo expéri­men­tale et doc­u­men­taire, de tis­sages de tex­tiles et de struc­tures, sa pra­tique de recherche et de créa­tion s’implique dans des ques­tions con­cer­nant l’impact cul­turel et écologique de l’expansion des ressources de l’industrie à l’intérieur de com­mu­nautés diverses—en par­ti­c­uli­er dans des com­mu­nautés rurales Indigènes et non-Indigènes des régions septen­tri­onales du Cana­da. Ses récents pro­jets de recherche et créa­tion financés par le SSHRC inclu­ent Shift­ing Grounds: Map­ping Ener­gy, Com­mu­ni­ties and Geo­gra­phies in the North (2019-2023) et Trad­ing Routes: Grease Trails, Oil Pipelines (2013-2015).

Lau­ra Bisail­lon, Ph.D., is assis­tant pro­fes­sor at the Inter­dis­ci­pli­nary Cen­tre for Health and Soci­ety, Uni­ver­si­ty of Toron­to Scar­bor­ough. She is a soci­ol­o­gist of health and ill­ness spe­cial­iz­ing in inter­pre­tive meth­ods and the social stud­ies of HIV-relat­ed pol­i­cy and med­ical inad­mis­si­bil­i­ty law in the Cana­di­an immi­gra­tion sys­tem.

Lau­ra Bisail­lon, Ph.D., est pro­fesseure adjointe au Cen­tre inter­dis­ci­plinaire sur la san­té et la société de l’Université de Toron­to à Scar­bor­ough. Elle est soci­o­logue de la san­té et de la mal­adie et se spé­cialise dans les méth­odes inter­pré­ta­tives et dans les études sociales des poli­tiques sur le VIH et de la loi d’inadmissibilité médi­cale du sys­tème d’immigration cana­di­en.

Vin­cent Bruyere is asso­ciate pro­fes­sor of French and affil­i­ate fac­ul­ty in the Cen­ter for the Study of Human Health at Emory Uni­ver­si­ty in Atlanta. He is the author of two books: Per­isha­bil­i­ty Fatigue: For­ays Into Envi­ron­men­tal Loss and Decay, pub­lished by Colum­bia Uni­ver­si­ty Press in 2018, and La dif­férence fran­coph­o­ne (Press­es Uni­ver­si­taires de Rennes, 2012).

Vin­cent Bruyere est pro­fesseur agrégé en études français­es et fran­coph­o­nes à l’Université Emory d’Atlanta et enseignant affil­ié à son Cen­tre d’Étude sur la San­té Humaine (CSHH). Il est l’auteur de deux livres : Per­isha­bil­i­ty Fatigue: For­ays Into Envi­ron­men­tal Loss and Decay pub­lié en 2018 aux press­es uni­ver­si­taires de Colum­bia, et La dif­férence fran­coph­o­ne paru en 2012 aux press­es uni­ver­si­taires de Rennes.

Caitlin Chais­son is a writer and inde­pen­dent cura­tor. Her research-based prac­tices inter­sect around ques­tions per­tain­ing to cul­tur­al pro­duc­tion and the envi­ron­ment. She is the founder of Far Afield, an artist-led ini­tia­tive that sup­ports rur­al and region­al­ly-con­nect­ed artis­tic and cura­to­r­i­al prac­tices. Recent projects have been pre­sent­ed at Access Gallery (Van­cou­ver, BC), Ranger Sta­tion Art Gallery (Har­ri­son, BC), Otis Col­lege of Art and Design (Los Ange­les, CA), and Banff Cen­tre for the Arts and Cre­ativ­i­ty (Banff, AB). She holds a Mas­ters of Fine Arts degree from Emi­ly Carr Uni­ver­si­ty of Art and Design (2016).

Caitlin Chais­son est écrivaine et con­ser­va­trice artis­tique indépen­dante. Basées sur sa recherche, ses pra­tiques se situent à l’intersection de ques­tions por­tant sur la pro­duc­tion cul­turelle et l’environnement. Elle est la fon­da­trice de Far Afield, une ini­tia­tive menée par des artistes sup­por­t­ant des pra­tiques artis­tiques et con­ser­va­toires rurales et régionales. Cer­tains de ses pro­jets récents ont été présen­tés à la Access Gallery de Van­cou­ver en Colom­bie Bri­tan­nique, à la Ranger Sta­tion Art Gallery de Har­ri­son en Colom­bie Bri­tan­nique, au Otis Col­lege of Art and Design de Los Ange­les en Cal­i­fornie et au Banff Cen­tre for the Arts and Cre­ativ­i­ty de Banff dans l’Alberta. Elle détient un diplôme de maîtrise en Beaux-Arts de l’Emily Carr Uni­ver­si­ty of Art and Design (2016).

Doris Ham­buch is Asso­ciate Pro­fes­sor of Lit­er­a­ture and Film Stud­ies at Unit­ed Arab Emi­rates Uni­ver­si­ty. Her pub­li­ca­tions include essays on Caribbean lit­er­a­ture, eco­crit­i­cism, film analy­sis, and trans-cul­tur­al fem­i­nism. She edit­ed a spe­cial issue of Imag­i­na­tions: Jour­nal of Cross-Cul­tur­al Image Stud­ies (6.2) on Caribbean cin­e­ma. She serves as Vice-Pres­i­dent and Pro­gram Chair of the Cana­di­an Com­par­a­tive Lit­er­a­ture Asso­ci­a­tion. Her cur­rent research focus­es on transna­tion­al cin­e­ma and ecopo­et­ry. Her col­lec­tion All That Depends (2019) com­bines poet­ry and pho­tog­ra­phy.

Doris Ham­buch est pro­fesseure agrégée de lit­téra­ture et d’études ciné­matographiques à l’Université des Émi­rats Arabes Unis. Ses pub­li­ca­tions com­pren­nent des arti­cles sur la lit­téra­ture des Caraïbes, l’éco-critique, l’analyse du film, et le fémin­isme tran­scul­turel. Elle a édité un numéro spé­cial d’Imag­i­na­tions : Revue d’études inter­cul­turelles de l’image (6.2) sur le ciné­ma des Caraïbes. Elle est vice-prési­dente et direc­trice du pro­gramme de l’Association Cana­di­enne de Lit­téra­ture Com­parée. Ses recherch­es actuelles por­tent sur les ciné­mas transna­tionaux et sur l’éco-poésie. Sa col­lec­tion All That Depends (2019) allie poésie et pho­togra­phie.

Mehdia Has­san, M.A., grad­u­at­ed from the Social Jus­tice Pro­gram at Lake­head Uni­ver­si­ty. Her final project enti­tled Show­ing Art­ful Inquiry was an arts-inte­grat­ed com­mu­ni­ty inter­ven­tion work­ing with youth in St. James Town. She explored how paint­ing activ­i­ties can be used to stim­u­late men­tal well­be­ing and feel­ings of con­nect­ed­ness to the peo­ple and places we call home.

Mehdia Has­san est tit­u­laire d’une maîtrise en jus­tice sociale de l’Université Lake­head. Son pro­jet final, Show­ing Art­ful Inquiry, a con­sisté en une inter­ven­tion com­mu­nau­taire inté­grant les arts qui lui a per­mis de tra­vailler avec les jeunes de St. James Town. Elle a exam­iné com­ment la pein­ture peut être util­isée pour stim­uler le bien-être men­tal et les sen­ti­ments d’interdépendance à l’égard des gens et des endroits où nous vivons.

Maryam Has­san, B.A., obtained an under­grad­u­ate degree in soci­ol­o­gy, visu­al stud­ies, and Near and Mid­dle East­ern civ­i­liza­tions at the Uni­ver­si­ty of Toron­to. In 2017, her mixed media instal­la­tion enti­tled Roshan, which pre­sent­ed a com­men­tary on social jus­tice issues in Afghanistan, was award­ed first prize at the Art Museum’s Stu­dent Art Exhi­bi­tion, Uni­ver­si­ty of Toron­to.

Maryam Has­san est tit­u­laire d’une licence de l’Université de Toron­to où elle a étudié la soci­olo­gie, les arts visuels et les civil­i­sa­tions du Proche et du Moyen-Ori­ent. En 2017, son instal­la­tion de médias mul­ti­ples inti­t­ulée Roshan, qui com­mente les ques­tions de jus­tice sociale en Afghanistan, a reçu le pre­mier prix lors de l’exposition d’art des étu­di­ants du musée des beaux-arts de l’Université de Toron­to.

Maja Jer­ren­trup com­bines pho­to­graph­ic prac­tice and the­o­ry in her work. She is a well-known pho­tog­ra­ph­er in the field of mod­el and trav­el pho­tog­ra­phy hav­ing fre­quent­ly been on stage for Nikon and Sony. Fur­ther, she works as an asso­ciate pro­fes­sor for media and pho­tog­ra­phy at Ajeenkya DY Patil Uni­ver­si­ty, Pune (India) and at the Indi­an Insti­tute of Pho­tog­ra­phy, Noi­da (India) and as jour­nal­ist for pho­tog­ra­phy mag­a­zine (Ger­many).

Maja Jer­ren­trup com­bine dans son tra­vail la théorie et la pra­tique pho­tographiques. Pho­tographe de renom dans le domaine de la pho­togra­phie de mod­èle et de voy­age, elle a fréquem­ment paru sur scène pour Nikon et Sony. Elle occupe en out­re une posi­tion de pro­fesseure agrégée de médias et de pho­togra­phie à l’université Ajeenkya DY Patil de Pune en Inde ain­si qu’à l’Indian Insti­tute of Pho­tog­ra­phy de Noi­da en Inde. Elle tra­vaille égale­ment comme jour­nal­iste pour des mag­a­zines pho­tographiques en Alle­magne.

Ursu­la-Helen Kas­saveti was born in Athens. An alum­nus of Athens School of Phi­los­o­phy, she holds a MA in Cul­tur­al Stud­ies (Depart­ment of Com­mu­ni­ca­tion and Media Stud­ies, Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty of Athens) and a MA in His­to­ry, Folk­lore & Cul­ture (Depart­ment of Pri­ma­ry Edu­ca­tion, Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty of Athens). Her Ph.D. The­sis revolved around the 1980s video cul­ture in Greece and was sub­mit­ted to the Depart­ment of Com­mu­ni­ca­tion and Media Stud­ies (Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty of Athens). Her research inter­ests include Visu­al Cul­ture, Pop­u­lar Film & Video, Visu­al Ethnog­ra­phy, and Visu­al Folk­lore. She is an adjunct tutor at the Depart­ment of Jour­nal­ism & Media Stud­ies of the Aris­to­tle Uni­ver­si­ty of Thes­sa­loni­ki, and a tutor at the Hel­lenic Open Uni­ver­si­ty (School of Social Sci­ences).

Ursu­la-Helen Kas­saveti est native d’Athènes. Diplômée de l’Athens School of Phi­los­o­phy, elle détient un diplôme de Mas­ter d’Etudes Cul­turelles du Départe­ment de Com­mu­ni­ca­tions et d’Etudes des Médias de la Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty d’Athènes ain­si qu’un Mas­ter d’Histoire, Folk­lore et Cul­ture du Pri­ma­ry Edu­ca­tion Depart­ment de la Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty. Sa thèse de doc­tor­at con­cer­nant la cul­ture vidéo des années 1980 en Grèce et a été soumise au Départe­ment de Com­mu­ni­ca­tions et d’Etudes des Médias de la Nation­al & Kapodis­tri­an Uni­ver­si­ty. Sa recherche s’intéresse à la Cul­ture Visuelle, le Film et la Vidéo Pop­u­laires, l’Ethnographie Visuelle et le Folk­lore Visuel. Elle offre des cours par­ti­c­uliers en qual­ité de pro­fesseur adjoint dans le Départe­ment de Jour­nal­isme et d’Etudes des Médias de l’Université Aris­tote de Thes­sa­lonique et à l’Hellenic Open Uni­ver­si­ty, dans l’Ecole de Sci­ences Sociales.

Don­na T. Tong is an Assis­tant Pro­fes­sor at the Depart­ment of Eng­lish Lan­guage and Lit­er­a­ture at Fu Jen Catholic Uni­ver­si­ty in Taipei, Tai­wan. Her research inter­ests include Asian Amer­i­can lit­er­a­ture, eth­nic stud­ies, gen­der stud­ies, and film stud­ies. She has pub­lished in Con­cen­tric: Lit­er­ary and Cul­tur­al Stud­ies, Wen­shan Review, and Asian Amer­i­can Lit­er­ary Review.

Don­na T. Tong est pro­fesseure (Assis­tant Pro­fes­sor) au départe­ment de Langue et de Lit­téra­ture Anglais­es à l’Université Catholique Fu Jen de Taipei, à Tai­wan. Ses recherch­es por­tent sur la lit­téra­ture asi­a­tique améri­caine, les études eth­niques, la théorie du genre, et les études ciné­matographiques. Elle a pub­lié dans Con­cen­tric: Lit­er­ary and Cul­tur­al Stud­ies, Wen­shan Review, et Asian Amer­i­can Lit­er­ary Review.

Liam Young is an Assis­tant Pro­fes­sor in the School of Jour­nal­ism and Com­mu­ni­ca­tion at Car­leton Uni­ver­si­ty in Ottawa, Cana­da. He is the author of List Cul­tures: Knowl­edge and Poet­ics from Mesopotamia to Buz­zFeed (Ams­ter­dam Uni­ver­si­ty Press, 2017) and a for­mer fel­low at the Inter­na­tionales Kol­leg für Kul­turtech­nikforschung und Medi­en­philoso­phie (IKKM) at the Bauhaus-Uni­ver­sität Weimar.

Liam Young est pro­fesseur (Assis­tant Pro­fes­sor) à l’Ecole de Jour­nal­isme et de Com­mu­ni­ca­tion de l’Université Car­leton d’Ottawa au Cana­da. Il est l’auteur de List Cul­tures: Knowl­edge and Poet­ics from Mesopotamia to Buz­zFeed (Ams­ter­dam Uni­ver­si­ty Press, 2017) et a été enseignant à l’ Inter­na­tionales Kol­leg für Kul­turtech­nikforschung und Medi­en­philoso­phie (IKKM) de la Bauhaus-Uni­ver­sität de Weimar.

Ira Wag­man is an Asso­ciate Pro­fes­sor of Com­mu­ni­ca­tion and Media Stud­ies in the School of Jour­nal­ism and Com­mu­ni­ca­tion at Car­leton Uni­ver­si­ty.  He research­es, teach­es and writes on the his­to­ry of media tech­nolo­gies, com­mu­ni­ca­tion and cul­tur­al pol­i­cy, and media ethics. 

Ira Wag­man est pro­fesseur agrégé de Com­mu­ni­ca­tion et d’Etudes des Médias dans l’Ecole de Jour­nal­isme et de Com­mu­ni­ca­tion de l’Université Car­leton. Sa recherche, son enseigne­ment et ses pub­li­ca­tions se con­cen­trent sur l’histoire des tech­nolo­gies médi­a­tiques, la poli­tique de la com­mu­ni­ca­tion et de la cul­ture, ain­si que sur l’éthique des médias.