Contributors
Jesper Alvaer is a Norwegian artist based in Oslo and Prague. From 2013 to 2017, he was a research fellow at the Oslo National Academy of the Arts with the project Work, Work: Staging Dislocation in Artistic and Non-Artistic Labour. He holds a MFA from the Academy of Fine Art in Prague (2004) and a Certificate of Advanced Graduate Study (CAGS) from the Arts, Health and Society Division of the European Graduate School (2014). In addition to showing his art at a number of international exhibitions, Alvaer has also participated in numerous study, residence, and research programs in Norway and abroad.
Jesper Alvaer est un artiste norvégien basé à Oslo et Prague. De 2013 à 2017 il a travaillé au projet Work, Work: Staging Dislocation in Artistic and Non-Artistic Labour à la Oslo National Academy of the Arts grâce à une bourse de recherche. Il a reçu un MFA de l’Academy of Fine Art de Prague en 2004, et un Certificate of Advanced Graduate Study (CAGS) de l’Arts, Health, and Society Division de l’European Graduate School en 2014. Alvaer présente ses oeuvres dans de nombreuses expositions d’art dans le monde, il a en outre participé à de multiples programmes d’étude, de résidence et de recherche en Norvège et dans d’autres pays.
Sean Caulfield was named a Canada Research Chair in Fine Arts (Tier 2) from 2000 to 2010, and is a Centennial Professor in the Department of Art and Design at the University of Alberta, living and working in Treaty Six territory. He has exhibited his prints, drawings, and artist’s books extensively throughout Canada, the United States, Europe, and Japan. Recent exhibitions include Perceptions of Promise, Chelsea Art Museum, New York/Glenbow Museum, Calgary, Alberta; The New World, The Centre for Modern and Contemporary Art, Debrecen, Hungary; Imagining Science, Art Gallery of Alberta, Edmonton, Alberta. Caulfield has received numerous grants and awards for his work, including Triennial Prize at the 2nd Bangkok Triennial International Print and Drawing Exhibition, Bangkok, Thailand; SSHRC Dissemination Grant: Canadian Stem Cell Network Impact Grant; SSHRC Fine Arts Creation Grant; Canada Council Travel Grant; and a Visual Arts Fellowship, Illinois Arts Council, Illinois. Caulfield’s work is in various public and private collections, including Houghton Library, Harvard University; Fitzwilliam Museum, Cambridge, England; Blanton Museum of Art, University of Texas, Austin. In 2017 Caulfield was elected to the Arts Division of the Academy of the Arts and Humanities of the Royal Society of Canada.
Sean Caulfield a détenu la position de Canada Research Chair in Fine Arts (Tier 2) de 2000 à 2010 et il est Centennial Professor dans le Département d’Art et de Design à l’Université de l’Alberta, résidant et travaillant en territoire autochtone régi par le Traité Six. Il a présenté ses gravures, dessins et livres d’artistes de façon extensive au Canada, aux Etats-Unis, en Europe et au Japon. Parmi ses expositions récentes, on notera: Perceptions of Promise, au Chelsea Art Museum de New York et au Glenbow Museum de Calgary en Alberta; The New World, au Centre for Modern and Contemporary Art à Debrecen en Hongrie; Imagining Science, à l’Art Gallery of Alberta, à Edmonton en Alberta. Caulfield s’est vu décerner de nombreux prix et bourses pour son oeuvre, dont le Triennal Prize à la deuxième Bangkok Triennial International Print and Drawing Exhibition à Bangkok en Thailande; la SSHRC Dissemination Grant: Canadian Stem Cell Network Impact Grant; la SSHRC Fine Arts Creation Grant; la Canada Council Travel Grant; ainsi qu’un Visual Arts Fellowship de l’Illinois Arts Council en Illinois. Les oeuvres de Caulfield sont présentes dans de nombreuses collections privées et publiques, dont la Houghton Library à l’Université Harvard; le Fitzwilliam Museum de Cambridge en Angleterre; le Blanton Museum of Art de l’Université du Texas, à Austin. En 2017 Caulfield a été élu à la Arts Division de l’Academy of the Arts and Humanities de la Royal Society du Canada.
Timothy Caulfield is a Canada Research Chair in Health Law and Policy, a Professor in the Faculty of Law and the School of Public Health, and Research Director of the Health Law Institute at the University of Alberta. His interdisciplinary research on topics such as stem cells, genetics, research ethics, the public representations of science and public health policy has allowed him to publish over 350 academic articles. He has won numerous academic and writing awards and is a Fellow of the Royal Society of Canada and the Canadian Academy of Health Sciences. He contributes frequently to the popular press and is the author of two national bestsellers: The Cure for Everything: Untangling the Twisted Messages about Health, Fitness and Happiness (Penguin, 2012) and Is Gwyneth Paltrow Wrong About Everything?: When Celebrity Culture and Science Clash (Penguin, 2015). His most recent book is Relax, Dammit!: A User’s Guide to the Age of Anxiety (Penguin Random House, 2020). Caulfield is also the host and co-producer of the award-winning documentary TV show A User’s Guide to Cheating Death, which has been shown in over 60 countries, including streaming on Netflix in North America.
Timothy Caulfield est Canada Research Chair en Loi et Politique de la Santé, professeur à la Faculté de Droit et à la School of Public Health, et directeur de recherche au Health Law Institute à l’Université de l’Alberta. Ses recherches interdisciplinaires sur des sujets tels que les cellules souches, la génétique, l’éthique de la recherche, les représentations publiques de la science et de la politique de santé publique lui ont permis de publier plus de 350 articles académiques. Il a remporté de nombreux prix académiques et littéraires et il est membre de la Royal Society du Canada et de la Canadian Academy of Health Sciences. Il apporte fréquemment sa contribution dans la presse populaire et il est l’auteur de deux best-sellers nationaux: The Cure for Everything: Untangling the Twisted Messages about Health, Fitness and Happiness (Penguin, 2012) et Is Gwyneth Paltrow Wrong About Everything?: When Celebrity Culture and Science Clash (Penguin, 2015). Son livre le plus récent s’intitule Relax, Dammit!: A User’s Guide to the Age of Anxiety (Penguin Random House, 2020). Caulfield est aussi l’hôte et le co-producteur de la série documentaire télévisée A User’s Guide to Cheating Death qui a remporté de nombreux prix et a été diffusée dans plus de 60 pays, elle est également accessible sur Netflix en Amérique du nord.
Patrick Fafard is Full Professor in the Graduate School of Public and International Affairs at the University of Ottawa and Associate Director of the Global Strategy Lab. He has had an extensive career in both academia and government. His public service career includes several years as an executive with the Government of Canada and work for three provincial governments, including serving as Executive Director of the Saskatchewan Commission on Medicare (2000-2001). Patrick is the author, co-author, and editor of publications dealing with health, trade, and environmental policy as well as a series of studies on federalism in Canada. His work has appeared in the Journal of Epidemiology and Community Health, Canadian Public Administration, and Evidence and Policy. His current research includes work on the role of senior public health leaders in Commonwealth countries during the COVID-19 pandemic, the governance of organ donation and transplantation in Canada, and the challenge of developing public health political science.
Partick Fafard est professeur titulaire à la Graduate School of Public and International Affairs à l’Université d’Ottawa et Directeur Associé du Global Strategy Lab. Il a une longue carrière dans le monde académique et le gouvernement. Son service public inclut plusieurs années dans un poste exécutif pour le gouvernement du Canada et son travail pour trois gouvernements provinciaux, dont celui de Directeur Exécutif de la Saskatchewan Commission on Medicare (2000-2001). Patrick est l’auteur, le co-auteur et l’éditeur de plusieurs publications traitant de la santé, du commerce, et de la politique de l’environnement, ainsi que d’une série d’études sur le fédéralisme au Canada. Son travail a été publié dans le Journal of Epidemiology and Community Health, dans Canadian Public Administration, et dans le Journal of Urban Health. Ses recherches actuelles portent en partie sur le rôle des principaux responsables de santé publique dans les pays du Commonwealth durant la pandémie du COVID-19, sur la gouvernance des dons et des transplantations d’organes au Canada, et sur les défis posés par l’élaboration d’une science de la politique de santé publique.
Caitlin Fisher directs both the Immersive Storytelling Lab at AMPD@Cinespace Studios and the Augmented Reality Lab at York University where she held the Canada Research Chair in Digital Culture 2004-2014. A co-founder of York’s Future Cinema Lab and a 2013 Fulbright Research Chair, Fisher is the recipient of many international awards for digital storytelling. She serves on the international Board of Directors for HASTAC, the Humanities Arts Science Alliance and Collaboratory and as Vice-President of the Electronic Literature Organization. Her current SSHRC-funded project is Artificial Intelligence Storytelling. She is also Co-PI on a New Frontiers project investigating Immersive digital environments and indigenous knowledges: co-creation in virtual reality environments to advance artmaking, digital poetics and reconciliation.
Caitlin Fisher dirige l’Immersive Storytelling Lab aux studios AMPD@Cinespace ainsi que l’ Augmented Reality Lab à l’Université York où elle était titulaire d’une Canada Research Chair en Culture digitale entre 2004 et 2014. Co-fondatrice du Future Cinema Lab de York et lauréate d’une Fulbright Research Chair en 2013, Fisher s’est vue décerner de nombreux prix internationaux pour la narration digitale. Elle siège au Comité de Direction international de HASTAC, la Humanities, Arts, Science, Alliance and Collaboratory, et elle est vice-présidente de l’Electronic Literature Organization. Elle travaille actuellement à un projet financé par le SSHRC intitulé Artificial Intelligence Storytelling. Elle est également l’un des principaux responsables d’un projet New Frontiers sur Immersive digital environments and indigenous knowledges: co-creation in virtual reality environments to advance artmaking, digital poetics and reconciliation.
John Hammersley is an artist-researcher and educator. He is a Lecturer in Graphic Design at Coventry University in the UK, and an Associate Lecturer in the Department of Communication Design at the National College of Art and Design in Dublin, Ireland. His work explores dialogical approaches to art and design practice and education. He is a founding member of the artist network-as-artwork The Dialogic, and has recently published articles on learning dialogues in art and design education (Arts and Humanities in Higher Education) and the reciprocity of care in collaborative artworks with end-of-life participants (Scottish Journal of Performance).
John Hammersley est chercheur-artiste et enseignant. Il est lecteur en design graphique à l’Université de Coventry au Royaume-Uni, et lecteur-adjoint dans le département de Conception de communication au National College of Art and Design de Dublin en Irlande. Son travail explore les approches dialogiques dans l’art ainsi que la pratique et l’enseignement de la conception artistique. Il est membre-fondateur du réseau d’artiste–conçu comme une oeuvre artistique, The Dialogic, et il vient de publier des articles portant sur les dialogues éducatifs dans le domaine de l’art et de l’enseignement du design (Les Arts et les Humanités dans l’Enseignement Supérieur) et sur la réciprocité des soins dans les projets artistiques collaboratifs avec des patients en fin de vie (Scottish Journal of Representation).
Steven J. Hoffman is the Dahdaleh Distinguished Chair in Global Governance & Legal Epidemiology and a Professor of Global Health, Law, and Political Science at York University, the Director of the Global Strategy Lab, the Director of the WHO Collaborating Centre on Global Governance of Antimicrobial Resistance, and the Scientific Director of the CIHR Institute of Population & Public Health at the Canadian Institutes of Health Research. He holds courtesy appointments as a Professor of Clinical Epidemiology & Biostatistics (Part-Time) at McMaster University and as an Adjunct Professor of Global Health & Population at Harvard University. He is an international lawyer licensed in both Ontario and New York who specializes in global health law, global governance and institutional design. His research leverages various methodological approaches to craft global strategies that better address transnational health threats and social inequalities. Past studies have focused on access to medicines, antimicrobial resistance, health misinformation, pandemics and tobacco control.
Steven J. Hoffman est titulaire de la Dahdaleh Distinguished Chair en Gouvernance Globale et Epidémiologie légale et Professeur titulaire en Santé mondiale, Droit, et Sciences Politiques à York University, il est également directeur du Global Strategy Lab, directeur du Collaborating Centre on Global Governance of Antimicrobial Resistance de l’OMS, et directeur scientifique du CIHR Institute of Population & Public Health aux Canadian Institutes of Health Research. Il offre des consultations de courtoisie en tant que Professeur à temps-partiel d’épidémiologie et de biostatistique cliniques à l’Université McMaster et en tant que Professeur-Adjoint de Santé Mondiale et Population à l’Université Harvard. Avocat international licencié à la fois en Ontario et à New York, il se spécialise dans le droit mondial de la santé, la gouvernance mondiale, et la conception institutionnelle. Sa recherche s’appuie sur différentes approches méthodologiques pour créer des stratégies globales destinées à mieux faire face aux menaces transnationales sur la santé et aux inégalités sociales. Ses recherches précédentes se sont concentrées sur l’accès aux médicaments, la résistance antimicrobienne, les conceptions erronées en matière de santé, les pandémies et le contrôle de la tabagie.
Johan Holst is a Senior Scientist with basic academic training as a pharmacist from the University of Oslo, and research experience in the field of development, characterization, and evaluation of vaccines. He works at the Norwegian Institute of Public Health (NIPH) in Oslo and, since 2013, has mainly been involved in a collaborative project with Novartis Vaccines (now gsk) dealing with evaluation of vaccines against serogroup B meningococcal disease. The collaboration between NIPH and Novartis grew out of relationships founded during an earlier public health intervention in New Zealand. Dr. Holst’s career in vaccinology began in the area of Bordetella pertussis research where he characterized pili and their potential use in modern vaccine development. From 1988 to 1998, he was Head of Control at the Department of Vaccinology at NIPH, with a primary focus on the characterization, quality control, and quality assurance for the Norwegian vaccine against serogroup B meningococcal disease, MenBvac®. He has participated in numerous clinical trials, including the pivotal placebo-controlled double-blind efficacy trial of MenBvac® in 180,000 teenagers from 1989 to 1991. His clinical trial experience also includes investigations of mucosal vaccines. Since the early 1990s, Dr. Holst has served as an advisor to various WHO research programs, Pan American Health Organization, and the United Arab Emirates. In addition, he worked as a consultant for different vaccine companies such as Chiron, Novartis, and Wyeth, as well as giving assistance to several biotechnology groups. His list of publications includes about 60 papers in peer-reviewed journals and a couple of book chapters. He is also a co-inventor of three patents. In August 2016, Dr. Holst joined the Secretariat of the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations headquartered in Oslo, where he currently serves as a vaccine expert.
Johan Holst est un scientifique de premier rang qui a reçu sa formation académique initiale en pharmacie de l’Université d’Oslo et son expérience de recherche dans le domaine du développement, de la caractérisation et de l’évaluation des vaccins. Il travaille au Norwegian Institute of Public Health (NIPH) à Oslo et, depuis 2013, il travaille principalement à un projet collaboratif sur les Novartis Vaccines (maintenant gsk) pour l’évaluation des vaccins contre la maladie du méningocoque de sérogoupe B. La collaboration entre le NIPH et Novartis est née de relations établies à l’occasion d’une intervention antérieure dans le domaine de la santé publique en Nouvelle Zélande. La carrière en vaccinologie du Dr. Holst a débuté dans le domaine de la recherche contre le Bordetella pertussis où il a caractérisé des pilus et leur emploi potentiel dans le développement moderne des vaccins. De 1988 à 1998 il a occupé la position de Chef des Contrôles dans le département de vaccinologie du NIPH, avec un intérêt spécial pour la caractérisation, le contrôle de qualité, et l’assurance de qualité du vaccin norvégien contre la maladie du méningocoque de sérogroupe B, le MenBvac®. Il a participé à de nombreux essais cliniques dont l’expérience cruciale sur l’efficacité du MenBvac® contrôlée par placebo et double vérification anonyme menée parmi 180 000 adolescents de 1989 à 1991. Ses expériences d’essais cliniques incluent également des recherches sur les vaccins muqueux. Depuis le début des années 90, le Dr. Holst sert en qualité de conseiller pour divers programmes de l’OMS, de la Pan American Health Organization et des Emirats arabes unis. Il a en outre servi comme conseiller auprès de diverses compagnies de vaccin telles que Chiron, Novartis et Wyeth et il a apporté sa contribution à plusieurs groupes biotechnologiques. La liste de ses publications compte une soixantaine d’articles dans des journaux académiques et deux chapitres de livres. Il est co-inventeur de trois patentes. En juin 2016, le Dr. Holst a rejoint le Secretariat of the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations basé à Oslo au sein duquel il sert d’expert en vaccin.
Annemarie Hou is the Executive Director a.i. of the United Nations Office for Partnerships. She also serves as the Senior Communications Adviser with the Executive Office of the Secretary-General at the United Nations, focused on partnerships, advocacy and strategic communications for sustainable development. Most recently she served as Chief of Staff and Director of the Executive Office for the Joint United Nations Programme on HIV/AIDS (UNAIDS). Previously, she oversaw the communications and advocacy portfolio at UNAIDS where she was responsible for positioning HIV and development issues in the global landscape. Prior to joining UNAIDS, Ms. Hou worked in the philanthropic field, with a focus on health and children’s issues. She was the Communications Director at Casey Family Programmes, an operating foundation dedicated to child welfare issues started by the founder of UPS. Ms. Hou served as the first Global Health Communications Manager at the Bill & Melinda Gates Foundation and as the family’s spokesperson. An award-winning writer, she started her career as a television journalist.
Annemarie Hou est directrice exécutive de l’Office for Partnership des Nations-Unies. Elle sert également en tant que Senior Communications Adviser auprès du Bureau exécutif du Secrétariat Général aux Nations-Unies où elle se concentre sur le partenariat, la promotion et les stratégies de communication pour le développement durable. Plus récemment elle a servi en tant que chef de cabinet et directrice dans le Bureau exécutif du Joint United Nations Programme on HIV/AIDS (UNAIDS). Auparavant elle a supervisé les communications et les dossiers de promotion à UNAIDS où elle était chargée de positionner les sujets du VIH et du développement dans le paysage mondial. Avant de se joindre à UNAIDS, Mlle. Hou a travaillé dans le domaine philanthropique se spécialisant dans les questions concernant la santé et l’enfance. Elle était directrice de communications aux Casey Family Programmes, une fondation établie par le créateur de UPS et consacrée aux questions de l’aide sociale à l’enfance. Mlle. Hou a été la première Global Health Communications Manager à la Bill & Melinda Gates Foundation et elle a servi comme porte-parole de la famille. Ecrivaine primée, elle a commencé sa carrière comme journaliste de télévision.
Alison Humphrey plays with story across drama, digital media, and education. After starting her career as an intern at Marvel Comics, she joined science fiction author Douglas Adams’s company The Digital Village, producing one of the first ever web-based alternate reality games for Starship Titanic, whose community-created storyworld has continued to evolve for nearly two decades, as featured in a 2011 article in The Economist, “Emergent Systems: The Forum at the End of the Universe.” She wrote on 115 episodes of Global TV’s Train 48, initiating one of the earliest transmedia in-fiction blogs in a TV series; assistant directed at the Royal Court Theatre, English Touring Theatre, American Conservatory Theater, and Stratford Shakespeare Festival; directed at the Old Red Lion Theatre and the Royal Shakespeare Company Fringe Festival; and most recently co-wrote and directed two interactive, live-animated sci-fi theatre projects: Faster than Night, for Harbourfront Centre HATCH in Toronto, and The Augmentalist for Augmented World Expo in Silicon Valley. Alison earned a BA in American studies and studio art from Wellesley College, an MA in interactive multimedia from the Royal College of Art, and an MFA in theatre directing from York University, where her thesis production of A Midsummer Night’s Dream used motion-capture technology to weave real-time 3D computer animation and digital effects into live performance. Shadowpox (shadowpox.org) forms part of her research-creation PhD in Cinema and Media Studies at York University, where she is a Vanier Canada Graduate Scholar.
Alison Humphrey joue sur le drame, les médias digitaux, et l’éducation pour raconter des histoires. Après avoir débuté comme interne à Marvel Comics, elle a rejoint The Digital Village, la compagnie de l’auteur de science-fiction Douglas Adams, produisant l’un des tout premiers jeux de réalité alternative basés sur le web pour Starship Titanic, dont le monde imaginaire créé collectivement par les participants a continué d’évoluer au cours de presque deux décennies et fait l’objet d’un article de 2011 dans The Economist, “Emergent Systems: the Forum at the End of the Universe.” Elle a écrit pour 115 épisodes du Train 48 sur Global TV, initiant un des tout premiers blogs transmedia de fiction dans une série télévisée; elle a été assistante de mise-en-scène au Royal Court Theater, à l’American Conservatory Theater et au Stratford Shakespeare Festival; elle a été metteure-en-scène à l’Old Red Lion Theater et au Royal Shakespeare Company Fringe Festival; plus récemment elle a co-rédigé et mis en scène deux projets théâtraux animés interactifs de science-fiction: Faster than Night pour le Harbourfront Center HATCH de Toronto et The Augmentalist pour l’Augmented World Expo à Silicon Valley. Alison a reçu un BA en Etudes américaines et en art d’atelier de Wellesley College, un MA en multimedia interactifs du Royal College of Art, et un MFA en mise-en-scène théâtrale de l’Université York, où son projet de thèse en mise-en-scène de A Midsummer Night’s Dream employait la technologie de capture du mouvement pour unir l’animation 3D en temps réel sur ordinateur avec des effets digitaux dans le cadre d’une représentation en direct. Shadowpox (shadowpox.org) constitue une partie de sa thèse de doctorat en recherche-création dans le département d’Etudes du Cinéma et des Médias à l’Université York, où elle occupe la position de Vanier Canada Graduate Scholar.
Annie Jones is a change management and communications consultant in Ottawa, Canada. She holds a Bachelor of Communications: Image, Politics, and Persuasion (Honours) degree from Carleton University, and is a Certified Change Management Practitioner. Her work is focused on healthcare, politics, and government institutions.
Annie Jones est consultante en gestion du changement et en communications à Ottawa au Canada. Elle détient un diplôme de Bachelor of Communications: Image Politics, and Persuation (avec honneurs) de l’Université Carleton, elle est certifiée comme Praticienne de la Gestion du Changement. Son travail se concentre les soins de santé, la politique et les institutions gouvernementales.
Rachelle Viader Knowles is an artist, researcher, and educator. She is Head of International for the Faculty of Arts and Humanities at Manchester Metropolitan University in the UK, where her role supports the development of international initiatives and partnerships for education, research, and knowledge exchange. Rachelle has eleven years’ experience in academic leadership roles in higher education. Prior to joining Manchester Met, she was Associate Head International for the School of Art and Design at Coventry University, UK, and Head of Visual Arts at the University of Regina in Canada, where she taught media arts practice for twelve years. She is a dual UK and Canadian citizen. Her practice-led research investigates translocality, dialogue as art, and artistic practices/methods developed through participation, collaboration, and networks. Her works have been performed, published, screened, found, or encountered in numerous international venues and publications. Exhibitions include MilaKunst Gallery in Berlin; Conflux, and the Experimental Text Festivals in New York; Three Walls Gallery in Chicago; the MacKenzie, Mendel, Neutral Ground and YYZ galleries in Canada; Residencia Corazon Gallery in La Plata, Argentina; Chapter Gallery in Cardiff, Wales; the Gwangju Biennale in South Korea; the Gyumri Biennale in Armenia; and the Can Gelabert Cultural Centre in Mallorca. She is an active member of the international advisory board for the Armenian Art Centre of Social Studies based in Yerevan, Armenia. Rachelle holds a PhD in Art+Media from Plymouth University and an MFA in Visual Arts from the University of Windsor.
Rachel Viader Knowles est artiste, chercheure et éducatrice. Elle est Head of International pour la Faculté des Arts et des Humanités à la Manchester Metropolitan University au Royaume-Uni, où son rôle est de favoriser le développement d’initiatives et de partenariats internationaux pour l’enseignement, la recherche et les échanges de connaissances. Rachel a derrière elle onze ans d’expérience dans des positions de responsabilité dans le monde académique. Avant de travailler au Manchester Met, elle était Associate Head International pour la School of Art and Design à l’Université de Regina au Canada, où elle a enseigné la pratique des arts médiatiques pendant douze ans. Elle a la double nationalité canadienne et britannique. Guidée par la pratique, sa recherche examine la translocalité, le dialogue en tant que forme artistique, ainsi que les méthodes et pratiques artistiques développées à travers la participation, la collaboration et les réseaux. Ses oeuvres ont été représentées, publiées, filmées, trouvées ou rencontrées dans de nombreuses présentations et publications internationales. Parmi les expositions, on notera la MilaKunst Gallery à Berlin; les Conflux and the Experimental Text Festivals à New York; la Three Walls Gallery à Chicago; les Galeries MacKenzie, Mendel, Neutral Ground et YYZ au Canada; la Residencia Corazon Gallery à La Plata en Argentine; la Chapter Gallery à Cardiff au Pays de Galles; la Biennale de Gwangju en Corée du Sud; la Biennale Gyumri en Arménie; et le Centre Culturel Can Gelabert à Majorque. Elle est membre active de la commission consultative de l’Armenian Art Center of Social Studies basé à Yerevan en Arménie. Rachelle détient un PhD en Art+Media de l’Université de Plymouth et un MFA en arts visuels de l’Université de Windsor.
Kaisu Koski is Associate Professor at Lab4Living at Sheffield Hallam University. She is an interdisciplinary artist-researcher with a background in films and performance. Kaisu collaborates with scientists, clinicians, and engineers, focussing on simulation and human–machine interactions in clinical contexts. She has conducted research fellowships in various medical schools in the US, Canada, UK and Denmark, and developed films for medical curricula on topics such as vaccine-hesitancy and empathy. Her scholarly work addresses the methodology of arts-based research, medical education, and bioethics. She also serves as an expert evaluator in the European Commission Horizon2020 Programme. Kaisu’s work has been exhibited and performed in multiple gallery shows and theaters, and received multiple official selections on the film festival circuit. These include venues such as Künstlerhaus Mousonturm in Frankfurt, Hasselt Triennial, Lawndale Art Center in Houston, Estonian Museum of Applied Arts, Czong Institute for Contemporary Art in Korea, Helsinki International Film Festival, and Arti et Amicitiae in Amsterdam. She has received numerous grants and awards for her scholarly and artistic work including organizations such as the Academy of Finland, the Amsterdam Fund for the Arts, and Portuguese National Science Foundation.
Kaisu Koski est professeure agrégée au Lab4Living à l’Université Sheffield Hallam. Elle est artiste-chercheure interdisciplinaire avec une formation dans le film et le spectacle. Kaisu collabore avec des scientifiques, des cliniciens et des ingénieurs avec un intérêt spécial sur la simulation ainsi que sur les interactions entre l’humain et la machine dans des contextes cliniques. Elle a mené des projets de recherches dans diverses écoles de médecine aux Etats-Unis, au Canada, au Royaume-Uni et au Danemark, et a développé des films pour les études médicales consacrés à la méfiance vis-à-vis des vaccins et à l’empathie. Son travail académique s’intéresse à la méthodologie de la recherche basée sur l’art, l’enseignement médical et la bioéthique. Elle sert aussi d’experte-évaluatrice dans le Programme de la Commission Européenne Horizon2020. Le travail de Kaisu a été exposé et représenté dans de nombreux théâtres et galeries d’art et il a reçu de multiples sélections officielles parmi les festivals de cinéma. Parmi ceux-ci, on notera le Künstlerhaus Mousonturm à Francfort, le Hasselt Triennal, le Lawndale Art Center à Houston, l’Estonian Museum of Applied Arts, le Czong Institute for Contemporary Art en Corée, le Festival International du Film de Helsinki et l’Arti et Amicitiae à Amsterdam. Elle a reçu de nombreux prix et bourses pour son travail d’art et de recherche, dont ceux décernés par des organisations telles que l’Academy of Finland, l’Amsterdam Fund for the Arts, et la Portuguese National Science Foundation.
Vicki Sung-yeon Kwon is an art historian and curator. Kwon is currently a PhD candidate in the History of Art, Design and Visual Culture and a lecturer of modern and contemporary East Asian art history at the University of Alberta. Her doctoral research explores socially engaged art in transnational contact zones facilitated by artists from East Asia, funded by SSHRC Doctoral Fellowship, International Researcher Residency Program of the National Museum of Modern and Contemporary Art of Korea, Junior Fellowship of Kyujanggak Institute for Korean Studies at the Seoul National University, etc. Having completed her BA in art history and semiotics and communication theories and MA in art history at the University of Toronto, she worked as an administrator, curator, project manager, and researcher for art, education, and cultural organizations. Her curated exhibitions include Designing Connection in Friction at Harcourt House in Edmonton (2018) and Mass and Individual: The Archive of the Guyanese Mass Games at the Arko Art Centre in Seoul (2016), which garnered the largest of the 2016 Korea Arts Council’s exhibition grants. Kwon has published research papers in the journals Korean Studies and Inter-Asian Cultural Studies. Kwon is participating in <Immune Nations> as an artist and project manager.
Vicki Sung-yeon Kwon est historienne de l’art et curatrice. Elle est actuellement doctorante en Histoire de l’Art, Design et Culture visuelle et lectrice en histoire de l’art moderne et contemporain d’Extrême-Orient à l’Université de l’Alberta. Sa recherche doctoral explore l’art socialement engagé dans des zones de contact transnational facilité par des artistes d’Extrême-Orient, elle est financée entre autres par le SSHRC Doctoral Fellowship, l’International Researcher Residency Program du Musée national d’Art moderne et contemporain de Corée, le Junior Fellowship de l’Institut Kyujanggak pour les Etudes coréennes de l’Universtié nationale de Séoul. Ayant obtenu son BA en histoire de l’art et en théories de la sémiotique et de la communication ainsi qu’un MA en histoire de l’art à l’Université de Toronto, elle a travaillé comme administratrice, curatrice, responsable de projet et chercheure pour des organisations artistiques, éducatives et culturelles. Parmi les expositions dont elle a été la curatrice, on compte Designing Connection in Friction à la Harcourt House d’Edmonton (2018) et Mass and Individual: The Archives of the Guyanese Mass Games au Arko Art Center de Séoul (2016) qui a reçu la plus grande des bourses d’exposition du Korea Arts Council en 2016. Kwon a publié des articles de recherche dans les journaux académiques Korean Studies et Inter-Asian Cultural Studies. Kwon participe à <Immune Nations> en tant qu’artiste et responsable de projet.
Olivia Lee is a psychiatry resident at The Ottawa Hospital. She holds a Bachelors of Arts & Science from McMaster University and a Juris Doctor from the University of Ottawa. As a research assistant with the Global Strategy Lab (2014-2016), she gained experience in global health governance and knowledge translation which she has applied to projects on genetic discrimination, privacy policy, neuroethics, and the intersection between mental illness and the legal system. She has led health advocacy projects on both provincial and federal levels, and will sit as the Resident Doctors of Canada representative on the Canadian Medical Association Ethics Committee for the 2020-2021 term. Her research interests include the interaction between mental illness and the legal system, Medical Assistance in Dying, neuroethics and the mental health of vulnerable populations.
Olivia Lee est résidente en psychiatrie à l’hôpital d’Ottawa. Elle détient un Bachelors of Arts and Science de l’Université McMaster et un Juris Doctor de l’Université d’Ottawa. Grâce à son poste de chercheure-assistante au Global Strategy Lab (2014-2016) elle a acquis de l’expérience dans le domaine de la politique sanitaire mondiale et de la transmission du savoir, qu’elle a mise à profit dans des projets sur la discrimination génétique, la politique de protection de la vie privée, la neuroéthique et l’intersection entre la maladie mentale et le système légal. Elle a mené des projets de promotion de la santé aux niveaux fédéral et provincial et elle occupera la position de représentante des Resident Doctors of Canada auprès du Canadian Medical Association Ethics Committee pour l’année 2020-2021. Ses recherches s’intéressent entre autres à l’interaction entre la maladie mentale et le système légal, le Soutien Médical de Fin de vie, la neuroéthique et la santé mentale des populations vulnérables.
Natalie Loveless is Associate Professor of Contemporary Art and Theory at the University of Alberta, situated in Treaty Six Territory, where she directs the U of A Research-Creation and Social Justice CoLABoratory and co-leads the Faculty of Arts’ Signature Area in Research-Creation (SPAR²C). Her recent books How to Make Art at the End of the World: A Manifesto for Research-Creation and Knowings and Knots: Methodologies and Ecologies in Research-Creation examine debates surrounding research-creation and its institutionalization, paying particular attention to what it means—and why it matters—to make and teach art research-creationally in the North American university today. Forthcoming books include Responding to Site: The Performance Work of Marilyn Arsem and The Routledge Companion to Performance Art. During the 2018-19 academic year, Loveless was in residence as a visiting scholar in the Centre for Interdisciplinary Studies in Society and Culture (CISSC) at Concordia University in Montreal, working on a new book and curatorial project, Sensing the Anthropocene: Aesthetic Attunement in an age of Urgency and a new collaborative interdisciplinary curatorial project, Speculative Energy Futures, as part of the Just Powers initiative funded by the Future Energy Systems Canada First Research Excellence Fund (CFREF).
Natalie Loveless est professeure agrégée d’Art et Théorie Contemporains à l’Université de l’Alberta, en territoire autochtone régi par le Traité Six, où elle dirige le Research-Creation CoLABoratory de l’Université de l’Alberta et partage la direction de la Faculty of Arts’ Signature Area in Research-Creation (SPAR2C). Ses derniers livres, How to Make Art at the End of the World: A Manifesto for Research-Creation et Knowings and Knots: Methodologies and Ecologies in Research-Creation, examinent les débats qui entourent le sujet de la recherche-création et de son institutionnalisation, avec une attention spéciale à la signification–et l’importance–de créer et d’enseigner l’art en combinant recherche et création dans une université d’Amérique du nord aujourd’hui. Parmi ses livres à paraître on compte Responding to Site: The Performance Work of Marilyn Arsem et The Routledge Companion to Performance Art. Au cours de l’année universitaire 2018-2019, Loveless était chercheure-résidente au Centre for Interdisciplinary Studies in Society and Culture (CISSC) à l’Université Concordia de Montréal et elle préparait un nouveau livre et projet d’exposition intitulé Sensing the Anthropocene: Aesthetic Attunement in an Age of Urgency ainsi qu’un autre projet de collaboration interdisciplinaire, Speculative Energy Futures, dans le cadre de l’initiative Just Powers financée par le Future Energy Systems Canada First Research Excellence Fund (CFREF)
Patrick Mahon is an artist, a writer, and a Professor of Visual Arts at Western University, in London, ON. He is also the current Director of the School for Advanced Studies in the Arts & Humanities at Western. Mahon’s artwork has been exhibited widely in Canada at Museum London, the Hamilton Art Gallery, the Southern Alberta Art Gallery, Kamloops Art Gallery, and the Museum of Contemporary Canadian Art (MOCCA), Toronto; in recent exhibitions in China, France, Ecuador, and Japan in 2017; and at numerous print biennales. Patrick was in residence at the International Studio and Curatorial Program (New York), Frans Masereel Centrum (Belgium), and La Maison Patrimoniale Barthète in France. The SSHRC-funded project, Art and Cold Cash, which involved Mahon and other artists from southern Canada and Baker Lake, Nunavut, was produced and exhibited between 2004 and 2010 (MOCCA, Toronto; McLaren Arts Centre, Barrie; Platform, Winnipeg: Dunlop Art Gallery, Regina), and a book was published by YYZ in 2010. Patrick’s collaborative SSHRC project, Immersion Emergencies and Possible Worlds, on the theme of water, began in 2010 and included a residency in Niagara Falls and at the Banff Centre. A related group exhibition, The Source: Reconsidering Water through Contemporary Art, presented at Rodman Hall Art Centre, opened in May 2014. A follow-up exhibition, co-curated with Stuart Reid, The Living River Project, was presented at the Art Gallery of Windsor in 2019. Patrick lives in London, Ontario.
Patrick Mahon est artiste, écrivain et Professeur d’Arts Visuels à l’Université Western de London en Ontario. Il est aussi actuellement Directeur de la School for Advanced Studies in the Arts and Humanities à Western. Les oeuvres artistiques de Mahon ont été largement exposées au Canada au Museum London, à la Hamilton Art Gallery, à la Southern Alberta Art Gallery, à la Kamloops Art Gallery, et au Museum of Contemporary Canadian Art (MOCCA) de Toronto; elles ont aussi été récemment exposées en Chine, en France, en Equateur et au Japon en 2017; ainsi que dans de nombreuses biennales d’oeuvres imprimées. Patrick a été résident à l’International Studio and Curatorial Program (à New York), au Frans Masereel Centrum (en Belgique) et à La Maison Patrimoniale Barthète en France. Le projet Art and Cold Cash, financé par le SSHRC auquel ont participé Mahon et d’autres artistes du sud Canada et de Baker Lake, dans le territoire de Nunavut, a été produit et exposé entre 2004 et 2010 (au MOCCA de Toronto; au McLaren Arts Centre de Barrie; au Platform de Winnipeg: et à la Dunlop Art Gallery de Regina) et un livre au sujet de ce projet a été publié par YYZ en 2010. Le projet de collaboration de Patrick au SSHRC, Immersion Emergencies and Possible Worlds, consacré au thème de l’eau a débuté en 2010 et inclus une résidence aux Chutes du Niagara et au Banff Centre. Liée à ce projet, une autre exposition commune, The Source: Reconsidering Water through Contemporary Art, présentée au Rodman Hall Art Center, s’est ouverte en mai 2014. Une exposition qui s’est tenue à la suite de cela, co-organisée avec Stuart Reid, The Living River Project, a été présentée à la Art Gallery de Windsor en 2019. Patrick vit à London en Ontario.
Nicola Sahar is an MD and incoming Harvard MBA (2+2 deferred program). He is passionate about the intersection of healthcare and technology and is currently building a healthcare machine learning startup out of Toronto.
Nicola Sahar est docteur en médecine et il prépare un MBA à Harvard (programme de 2 ans en entreprise et 2 ans d’études). Passionné par l’intersection entre les soins de santé et la technologie, il est en train de mettre au point un startup pour l’apprentissage de soins de santé à Toronto.
Lathika Sritharan is a Research Manager at the Global Strategy Lab, where she oversees the day-to-day operations of the lab. She has completed her Master of Public Health (MPH) degree from the University of Saskatchewan and her Hon. Bachelor of Science (HBSc) degree from the University of Toronto. Her research interests include immigrant health, health policy, and chronic disease research. Her passion for public health has led her to be actively involved in the Tamil Health Association (a not-for-profit organization in the Greater Toronto Area) as Director of Community Research and a board member of the Human Rights Internet (an organization dedicated to providing accessible information on human rights in Canada and beyond).
Lathika Sritharan est chargée de recherche au Global Strategy Lab, où elle supervise quotidiennement les opérations du laboratoire. Elle a complété son Master of Public Health (MPH) à l’Université du Saskatchewan et son Bachelor of Science avec honneurs (HBSc) à l’Université de Toronto. Ses recherches s’intéressent aux questions de santé chez les immigrants, à la politique sanitaire, et aux recherches sur les maladies chroniques. Sa passion pour les questions de santé publique l’a amenée à jouer un rôle actif au sein du Tamil Health Association (une organisation à but non lucratif de la grande agglomération de Toronto) en tant que Directrice de recherche communautaire et membre du conseil de l’Human Rights Internet (une organisation dont le but est d’offrir l’accès à l’information sur les droits de l’homme au Canada et au-delà).
Mkrtich Tonoyan is an Armenian artist, co-founder, and current President of the AKOS Cultural NGO, founder of the Art Centre of Social Studies (ACOSS) international artists-in-residence program (2006), co-founder of the ACSL NGO’s artists-in-residence program Art Commune (2008), and co-founder of Microresidence, a worldwide network of Artists residencies based in Japan. In the early 1990s, Tonoyan participated in the Karabakh War, experiencing all the horrors and suffering of death, destruction, injury, and despair, which continue to have profound impact on his creative and social practice. Tonoyan turned to contemporary art as a space of possibility to address crisis and change in all its dimensions: personal, political, ideological, and social. He works in a new direction of conceptual art called military art, founded by Alexander Melkonyan. Active in the professional realm of contemporary art since graduating from the Academy of Fine Arts in Yerevan in 2002, Tonoyan has regularly presented his work, projects, and lectures on Armenian contemporary art and had talks at numerous national and international art events, galleries, and universities. As President of the AKOS Cultural NGO, Tonoyan collaborates with organizations internationally to develop cultural exchange opportunities, and locally to develop socially engaged projects in the peripheries of Armenia. In 2010 Tonoyan was awarded a mobility grant from the Euro Cultural Foundation to research models of artist residencies in the UK; in 2011 he was awarded professional development funding from the Open Society Foundation to research artist residencies management practice in the United States; and in 2014 he was awarded research residency from Youkobo Art Space to continue research on the theme of microresidence and participate in the Microresidence Forum 2014 in Tokyo, Japan. In 2015 he was awarded a grant from Cleveland Foundation to be in Cleveland, Ohio, as an artist in the Creative Fusion residency for research and community-engaged projects. In 2019 Tonoyan was awarded an artist residency grant in Rikuzentakata, which was almost destroyed by the tsunami following the Tōhoku earthquake in March 2011
Mkritch Tonoyan est un artiste arménien, co-fondateur et actuel président de l’ONG culturelle AKOS, fondateur en 2006 du programme international d’artistes-en-résidence Art Centre of Social Studies (ACOSS), co-fondateur du programme d’artistes-en-résidence Art Commune de l’ONG ACSL (2008), et co-fondateur de Microresidence, un réseau mondial d’internats artistiques basé au Japon. Au début des année 1990, Tonoyan a pris part à la guerre du Karabakh, dont il a subi toutes les horreurs et les souffrances causées par la mort, la destruction, les blessures et le désespoir, une expérience qui continue à avoir un impact profond sur son activité sociale et créatrice. Tonoyan s’est tourné vers l’art contemporain qui constitue pour lui un espace dans lequel il peut faire face aux crises et aux changements dans toutes leurs dimensions: personnelle, politique, idéologique et sociale. Son travail s’est engagé dans une nouvelle direction d’art conceptuel, celui de l’art militaire fondé par Alexander Melkonyan. Actif dans le domaine professionnel de l’art contemporain depuis la fin de ses études à l’Académie des Beaux-Arts de Yerevan en 2002, Tonoyan présente régulièrement ses oeuvres, projets et conférences sur l’art arménien contemporain et il a tenu des discussions au cours de nombreux événements artistiques nationaux et internationaux, dans des galeries et dans des universités. En tant que président de l’ONG culturelle AKOS, Tonoyan collabore avec des organisations internationales dans le but de développer des possibilités d’échanges culturels et, localement, pour développer des projets socialement engagés dans les régions limitrophes de l’Arménie. En 2010 Tonoyan a reçu une bourse de mobilité de l’Euro Cultural Foundation pour rechercher des modèles d’internats artistiques au Royaume-Uni; en 2011 il s’est vu décerner un fond de développement professionnel de l’Open Society Foundation pour étudier la gestion des programmes d’artiste-en-résidence aux Etats-Unis; en 2014 il a obtenu une résidence de recherche du Youkobo Art Space pour poursuivre ses recherches sur le thème de la microrésidence et pour prendre part au Microresidence Forum 2014 à Tokyo au Japon. En 2015 il a reçu une bourse de la Cleveland Foundation afin d’être présent à Cleveland en Ohio en tant qu’artiste-en-résidence à la Creative Fusion pour la recherche et la création de projets engageant la communauté. En 2019, Tonoyan a reçu une bourse pour lui permettre d’être artiste-en-résidence à Rikuzentakata qui avait été presque détruit par le tsunami déclenché par le tremblement de terre Tohoku en mars 2011.
Lisa Webb is an Assistant Professor of Graphic Design and Course Director for MA Graphic Design at Coventry University, UK. She holds an MA in Electronic Art and maintains a particular interest in digital media and computer mediated printmaking. A Senior Fellow of the Higher Education Academy, Lisa was previously a Teaching Development Fellow in the School of Art and Design. She has successfully run an international exchange programme with Central South University in China, which has fuelled her interest in intercultural learning and informs her current teaching approach.
Lisa Webb est Maître-Assistante de Design Graphique et directrice des cours pour MA Graphic Design à l’Université de Coventry au Royaume-Uni. Elle détient un MA en Arts Électroniques et conserve un intérêt particulier pour les média digitaux et la gravure par ordinateur. Avant de devenir Membre supérieur de la Higher Education Academy, Lisa était chargée de développement de cours à la School of Art and Design. Elle a dirigé avec succès un programme d’échange international avec la Central South University en Chine, qui a développé son intérêt pour l’enseignement interculturel et qui enrichit son approche pédagogique actuelle.
Julia Woo is a researcher and a psychiatry resident at McMaster University. She completed her Bachelor of Health Sciences (Honours) degree at McMaster University and Doctor of Medicine degree at the University of Toronto. Her research interests include inner city health, addictions treatment, and predictors of treatment outcomes in mood disorders.
Julia Woo est chercheure et résidente en psychiatrie à l’Université McMaster. Elle a complété son diplôme de Bachelor of Health Sciences (avec honneurs) à l’Université McMaster et un Doctorat en Médecine à l’Université de Toronto. Sa recherche s’intéresse entre autres aux questions de santé dans les banlieues défavorisées, au traitement des accoutumances, et à la prévision des résultats dans le traitement des troubles de l’humeur.