Contributors

Jes­per Alvaer is a Nor­we­gian artist based in Oslo and Prague. From 2013 to 2017, he was a research fel­low at the Oslo Nation­al Acad­e­my of the Arts with the project Work, Work: Stag­ing Dis­lo­ca­tion in Artis­tic and Non-Artis­tic Labour. He holds a MFA from the Acad­e­my of Fine Art in Prague (2004) and a Cer­tifi­cate of Advanced Grad­u­ate Study (CAGS) from the Arts, Health and Soci­ety Divi­sion of the Euro­pean Grad­u­ate School (2014). In addi­tion to show­ing his art at a num­ber of inter­na­tion­al exhi­bi­tions, Alvaer has also par­tic­i­pat­ed in numer­ous study, res­i­dence, and research pro­grams in Nor­way and abroad.

Jes­per Alvaer est un artiste norvégien basé à Oslo et Prague. De 2013 à 2017 il a tra­vail­lé au pro­jet Work, Work: Stag­ing Dis­lo­ca­tion in Artis­tic and Non-Artis­tic Labour à la Oslo Nation­al Acad­e­my of the Arts grâce à une bourse de recherche. Il a reçu un MFA de l’Academy of Fine Art de Prague en 2004, et un Cer­tifi­cate of Advanced Grad­u­ate Study (CAGS) de l’Arts, Health, and Soci­ety Divi­sion de l’European Grad­u­ate School en 2014. Alvaer présente ses oeu­vres dans de nom­breuses expo­si­tions d’art dans le monde, il a en out­re par­ticipé à de mul­ti­ples pro­grammes d’étude, de rési­dence et de recherche en Norvège et dans d’autres pays.

Sean Caulfield was named a Cana­da Research Chair in Fine Arts (Tier 2) from 2000 to 2010, and is a Cen­ten­ni­al Pro­fes­sor in the Depart­ment of Art and Design at the Uni­ver­si­ty of Alber­ta, liv­ing and work­ing in Treaty Six ter­ri­to­ry. He has exhib­it­ed his prints, draw­ings, and artist’s books exten­sive­ly through­out Cana­da, the Unit­ed States, Europe, and Japan. Recent exhi­bi­tions include Per­cep­tions of Promise, Chelsea Art Muse­um, New York/Glenbow Muse­um, Cal­gary, Alber­ta; The New World, The Cen­tre for Mod­ern and Con­tem­po­rary Art, Debre­cen, Hun­gary; Imag­in­ing Sci­ence, Art Gallery of Alber­ta, Edmon­ton, Alber­ta. Caulfield has received numer­ous grants and awards for his work, includ­ing Tri­en­ni­al Prize at the 2nd Bangkok Tri­en­ni­al Inter­na­tion­al Print and Draw­ing Exhi­bi­tion, Bangkok, Thai­land; SSHRC Dis­sem­i­na­tion Grant: Cana­di­an Stem Cell Net­work Impact Grant; SSHRC Fine Arts Cre­ation Grant; Cana­da Coun­cil Trav­el Grant; and a Visu­al Arts Fel­low­ship, Illi­nois Arts Coun­cil, Illi­nois. Caulfield’s work is in var­i­ous pub­lic and pri­vate col­lec­tions, includ­ing Houghton Library, Har­vard Uni­ver­si­ty; Fitzwilliam Muse­um, Cam­bridge, Eng­land; Blan­ton Muse­um of Art, Uni­ver­si­ty of Texas, Austin. In 2017 Caulfield was elect­ed to the Arts Divi­sion of the Acad­e­my of the Arts and Human­i­ties of the Roy­al Soci­ety of Canada.

Sean Caulfield a détenu la posi­tion de Cana­da Research Chair in Fine Arts (Tier 2) de 2000 à 2010 et il est Cen­ten­ni­al Pro­fes­sor dans le Départe­ment d’Art et de Design à l’Université de l’Alberta, rési­dant et tra­vail­lant en ter­ri­toire autochtone régi par le Traité Six. Il a présen­té ses gravures, dessins et livres d’artistes de façon exten­sive au Cana­da, aux Etats-Unis, en Europe et au Japon. Par­mi ses expo­si­tions récentes, on notera: Per­cep­tions of Promise, au Chelsea Art Muse­um de New York et au Glen­bow Muse­um de Cal­gary en Alber­ta; The New World, au Cen­tre for Mod­ern and Con­tem­po­rary Art à Debre­cen en Hon­grie; Imag­in­ing Sci­ence, à l’Art Gallery of Alber­ta, à Edmon­ton en Alber­ta. Caulfield s’est vu décern­er de nom­breux prix et bours­es pour son oeu­vre, dont le Tri­en­nal Prize à la deux­ième Bangkok Tri­en­ni­al Inter­na­tion­al Print and Draw­ing Exhi­bi­tion à Bangkok en Thai­lande; la SSHRC Dis­sem­i­na­tion Grant: Cana­di­an Stem Cell Net­work Impact Grant; la SSHRC Fine Arts Cre­ation Grant; la Cana­da Coun­cil Trav­el Grant; ain­si qu’un Visu­al Arts Fel­low­ship de l’Illinois Arts Coun­cil en Illi­nois. Les oeu­vres de Caulfield sont présentes dans de nom­breuses col­lec­tions privées et publiques, dont la Houghton Library à l’Université Har­vard; le Fitzwilliam Muse­um de Cam­bridge en Angleterre; le Blan­ton Muse­um of Art de l’Université du Texas, à Austin. En 2017 Caulfield a été élu à la Arts Divi­sion de l’Academy of the Arts and Human­i­ties de la Roy­al Soci­ety du Canada.

Tim­o­thy Caulfield is a Cana­da Research Chair in Health Law and Pol­i­cy, a Pro­fes­sor in the Fac­ul­ty of Law and the School of Pub­lic Health, and Research Direc­tor of the Health Law Insti­tute at the Uni­ver­si­ty of Alber­ta. His inter­dis­ci­pli­nary research on top­ics such as stem cells, genet­ics, research ethics, the pub­lic rep­re­sen­ta­tions of sci­ence and pub­lic health pol­i­cy has allowed him to pub­lish over 350 aca­d­e­m­ic arti­cles. He has won numer­ous aca­d­e­m­ic and writ­ing awards and is a Fel­low of the Roy­al Soci­ety of Cana­da and the Cana­di­an Acad­e­my of Health Sci­ences. He con­tributes fre­quent­ly to the pop­u­lar press and is the author of two nation­al best­sellers: The Cure for Every­thing: Untan­gling the Twist­ed Mes­sages about Health, Fit­ness and Hap­pi­ness (Pen­guin, 2012) and Is Gwyneth Pal­trow Wrong About Every­thing?: When Celebri­ty Cul­ture and Sci­ence Clash (Pen­guin, 2015). His most recent book is Relax, Dammit!: A User’s Guide to the Age of Anx­i­ety (Pen­guin Ran­dom House, 2020). Caulfield is also the host and co-pro­duc­er of the award-win­ning doc­u­men­tary TV show A User’s Guide to Cheat­ing Death, which has been shown in over 60 coun­tries, includ­ing stream­ing on Net­flix in North America.

Tim­o­thy Caulfield est Cana­da Research Chair en Loi et Poli­tique de la San­té, pro­fesseur à la Fac­ulté de Droit et à la School of Pub­lic Health, et directeur de recherche au Health Law Insti­tute à l’Université de l’Alberta. Ses recherch­es inter­dis­ci­plinaires sur des sujets tels que les cel­lules souch­es, la géné­tique, l’éthique de la recherche, les représen­ta­tions publiques de la sci­ence et de la poli­tique de san­té publique lui ont per­mis de pub­li­er plus de 350 arti­cles académiques. Il a rem­porté de nom­breux prix académiques et lit­téraires et il est mem­bre de la Roy­al Soci­ety du Cana­da et de la Cana­di­an Acad­e­my of Health Sci­ences. Il apporte fréquem­ment sa con­tri­bu­tion dans la presse pop­u­laire et il est l’auteur de deux best-sell­ers nationaux: The Cure for Every­thing: Untan­gling the Twist­ed Mes­sages about Health, Fit­ness and Hap­pi­ness (Pen­guin, 2012) et Is Gwyneth Pal­trow Wrong About Every­thing?: When Celebri­ty Cul­ture and Sci­ence Clash (Pen­guin, 2015). Son livre le plus récent s’intitule Relax, Dammit!: A User’s Guide to the Age of Anx­i­ety (Pen­guin Ran­dom House, 2020). Caulfield est aus­si l’hôte et le co-pro­duc­teur de la série doc­u­men­taire télévisée A User’s Guide to Cheat­ing Death qui a rem­porté de nom­breux prix et a été dif­fusée dans plus de 60 pays, elle est égale­ment acces­si­ble sur Net­flix en Amérique du nord.

Patrick Fafard is Full Pro­fes­sor in the Grad­u­ate School of Pub­lic and Inter­na­tion­al Affairs at the Uni­ver­si­ty of Ottawa and Asso­ciate Direc­tor of the Glob­al Strat­e­gy Lab. He has had an exten­sive career in both acad­e­mia and gov­ern­ment. His pub­lic ser­vice career includes sev­er­al years as an exec­u­tive with the Gov­ern­ment of Cana­da and work for three provin­cial gov­ern­ments, includ­ing serv­ing as Exec­u­tive Direc­tor of the Saskatchewan Com­mis­sion on Medicare (2000-2001). Patrick is the author, co-author, and edi­tor of pub­li­ca­tions deal­ing with health, trade, and envi­ron­men­tal pol­i­cy as well as a series of stud­ies on fed­er­al­ism in Cana­da. His work has appeared in the Jour­nal of Epi­demi­ol­o­gy and Com­mu­ni­ty Health, Cana­di­an Pub­lic Admin­is­tra­tion, and Evi­dence and Pol­i­cy. His cur­rent research includes work on the role of senior pub­lic health lead­ers in Com­mon­wealth coun­tries dur­ing the COVID-19 pan­dem­ic, the gov­er­nance of organ dona­tion and trans­plan­ta­tion in Cana­da, and the chal­lenge of devel­op­ing pub­lic health polit­i­cal science.

Partick Fafard est pro­fesseur tit­u­laire à la Grad­u­ate School of Pub­lic and Inter­na­tion­al Affairs à l’Université d’Ottawa et Directeur Asso­cié du Glob­al Strat­e­gy Lab. Il a une longue car­rière dans le monde académique et le gou­verne­ment. Son ser­vice pub­lic inclut plusieurs années dans un poste exé­cu­tif pour le gou­verne­ment du Cana­da et son tra­vail pour trois gou­verne­ments provin­ci­aux, dont celui de Directeur Exé­cu­tif de la Saskatchewan Com­mis­sion on Medicare (2000-2001). Patrick est l’auteur, le co-auteur et l’éditeur de plusieurs pub­li­ca­tions trai­tant de la san­té, du com­merce, et de la poli­tique de l’environnement, ain­si que d’une série d’études sur le fédéral­isme au Cana­da. Son tra­vail a été pub­lié dans le Jour­nal of Epi­demi­ol­o­gy and Com­mu­ni­ty Health, dans Cana­di­an Pub­lic Admin­is­tra­tion, et dans le Jour­nal of Urban Health. Ses recherch­es actuelles por­tent en par­tie sur le rôle des prin­ci­paux respon­s­ables de san­té publique dans les pays du Com­mon­wealth durant la pandémie du COVID-19, sur la gou­ver­nance des dons et des trans­plan­ta­tions d’organes au Cana­da, et sur les défis posés par l’élaboration d’une sci­ence de la poli­tique de san­té publique.

Caitlin Fish­er directs both the Immer­sive Sto­ry­telling Lab at AMPD@Cinespace Stu­dios and the Aug­ment­ed Real­i­ty Lab at York Uni­ver­si­ty where she held the Cana­da Research Chair in Dig­i­tal Cul­ture 2004-2014. A co-founder of York’s Future Cin­e­ma Lab and a 2013 Ful­bright Research Chair, Fish­er is the recip­i­ent of many inter­na­tion­al awards for dig­i­tal sto­ry­telling. She serves on the inter­na­tion­al Board of Direc­tors for HASTAC, the Human­i­ties Arts Sci­ence Alliance and Col­lab­o­ra­to­ry and as Vice-Pres­i­dent of the Elec­tron­ic Lit­er­a­ture Orga­ni­za­tion. Her cur­rent SSHRC-fund­ed project is Arti­fi­cial Intel­li­gence Sto­ry­telling. She is also Co-PI on a New Fron­tiers project inves­ti­gat­ing Immer­sive dig­i­tal envi­ron­ments and indige­nous knowl­edges: co-cre­ation in vir­tu­al real­i­ty envi­ron­ments to advance art­mak­ing, dig­i­tal poet­ics and rec­on­cil­i­a­tion.

Caitlin Fish­er dirige l’Immersive Sto­ry­telling Lab aux stu­dios AMPD@Cinespace ain­si que l’ Aug­ment­ed Real­i­ty Lab à l’Université York où elle était tit­u­laire d’une Cana­da Research Chair en Cul­ture dig­i­tale entre 2004 et 2014. Co-fon­da­trice du Future Cin­e­ma Lab de York et lau­réate d’une Ful­bright Research Chair en 2013, Fish­er s’est vue décern­er de nom­breux prix inter­na­tionaux pour la nar­ra­tion dig­i­tale. Elle siège au Comité de Direc­tion inter­na­tion­al de HASTAC, la Human­i­ties, Arts, Sci­ence, Alliance and Col­lab­o­ra­to­ry, et elle est vice-prési­dente de l’Electronic Lit­er­a­ture Orga­ni­za­tion. Elle tra­vaille actuelle­ment à un pro­jet financé par le SSHRC inti­t­ulé Arti­fi­cial Intel­li­gence Sto­ry­telling. Elle est égale­ment l’un des prin­ci­paux respon­s­ables d’un pro­jet New Fron­tiers sur Immer­sive dig­i­tal envi­ron­ments and indige­nous knowl­edges: co-cre­ation in vir­tu­al real­i­ty envi­ron­ments to advance art­mak­ing, dig­i­tal poet­ics and rec­on­cil­i­a­tion.

John Ham­mer­s­ley is an artist-researcher and edu­ca­tor. He is a Lec­tur­er in Graph­ic Design at Coven­try Uni­ver­si­ty in the UK, and an Asso­ciate Lec­tur­er in the Depart­ment of Com­mu­ni­ca­tion Design at the Nation­al Col­lege of Art and Design in Dublin, Ire­land. His work explores dia­log­i­cal approach­es to art and design prac­tice and edu­ca­tion. He is a found­ing mem­ber of the artist net­work-as-art­work The Dia­log­ic, and has recent­ly pub­lished arti­cles on learn­ing dia­logues in art and design edu­ca­tion (Arts and Human­i­ties in High­er Edu­ca­tion) and the reci­procity of care in col­lab­o­ra­tive art­works with end-of-life par­tic­i­pants (Scot­tish Jour­nal of Performance).

John Ham­mer­s­ley est chercheur-artiste et enseignant. Il est lecteur en design graphique à l’Université de Coven­try au Roy­aume-Uni, et lecteur-adjoint dans le départe­ment de Con­cep­tion de com­mu­ni­ca­tion au Nation­al Col­lege of Art and Design de Dublin en Irlande. Son tra­vail explore les approches dialogiques dans l’art ain­si que la pra­tique et l’enseignement de la con­cep­tion artis­tique. Il est mem­bre-fon­da­teur du réseau d’artiste–conçu comme une oeu­vre artis­tique, The Dia­log­ic, et il vient de pub­li­er des arti­cles por­tant sur les dia­logues édu­cat­ifs dans le domaine de l’art et de l’enseignement du design (Les Arts et les Human­ités dans l’Enseignement Supérieur) et sur la réciproc­ité des soins dans les pro­jets artis­tiques col­lab­o­rat­ifs avec des patients en fin de vie (Scot­tish Jour­nal of Representation).

Steven J. Hoff­man is the Dah­daleh Dis­tin­guished Chair in Glob­al Gov­er­nance & Legal Epi­demi­ol­o­gy and a Pro­fes­sor of Glob­al Health, Law, and Polit­i­cal Sci­ence at York Uni­ver­si­ty, the Direc­tor of the Glob­al Strat­e­gy Lab, the Direc­tor of the WHO Col­lab­o­rat­ing Cen­tre on Glob­al Gov­er­nance of Antimi­cro­bial Resis­tance, and the Sci­en­tif­ic Direc­tor of the CIHR Insti­tute of Pop­u­la­tion & Pub­lic Health at the Cana­di­an Insti­tutes of Health Research. He holds cour­tesy appoint­ments as a Pro­fes­sor of Clin­i­cal Epi­demi­ol­o­gy & Bio­sta­tis­tics (Part-Time) at McMas­ter Uni­ver­si­ty and as an Adjunct Pro­fes­sor of Glob­al Health & Pop­u­la­tion at Har­vard Uni­ver­si­ty. He is an inter­na­tion­al lawyer licensed in both Ontario and New York who spe­cial­izes in glob­al health law, glob­al gov­er­nance and insti­tu­tion­al design. His research lever­ages var­i­ous method­olog­i­cal approach­es to craft glob­al strate­gies that bet­ter address transna­tion­al health threats and social inequal­i­ties. Past stud­ies have focused on access to med­i­cines, antimi­cro­bial resis­tance, health mis­in­for­ma­tion, pan­demics and tobac­co control.

Steven J. Hoff­man est tit­u­laire de la Dah­daleh Dis­tin­guished Chair en Gou­ver­nance Glob­ale et Epidémi­olo­gie légale et Pro­fesseur tit­u­laire en San­té mon­di­ale, Droit, et Sci­ences Poli­tiques à York Uni­ver­si­ty, il est égale­ment directeur du Glob­al Strat­e­gy Lab, directeur du Col­lab­o­rat­ing Cen­tre on Glob­al Gov­er­nance of Antimi­cro­bial Resis­tance de l’OMS, et directeur sci­en­tifique du CIHR Insti­tute of Pop­u­la­tion & Pub­lic Health aux Cana­di­an Insti­tutes of Health Research. Il offre des con­sul­ta­tions de cour­toisie en tant que Pro­fesseur à temps-par­tiel d’épidémiologie et de bio­sta­tis­tique clin­iques à l’Université McMas­ter et en tant que Pro­fesseur-Adjoint de San­té Mon­di­ale et Pop­u­la­tion à l’Université Har­vard. Avo­cat inter­na­tion­al licen­cié à la fois en Ontario et à New York, il se spé­cialise dans le droit mon­di­al de la san­té, la gou­ver­nance mon­di­ale, et la con­cep­tion insti­tu­tion­nelle. Sa recherche s’appuie sur dif­férentes approches méthodologiques pour créer des straté­gies glob­ales des­tinées à mieux faire face aux men­aces transna­tionales sur la san­té et aux iné­gal­ités sociales. Ses recherch­es précé­dentes se sont con­cen­trées sur l’accès aux médica­ments, la résis­tance antimi­cro­bi­enne, les con­cep­tions erronées en matière de san­té, les pandémies et le con­trôle de la tabagie.

Johan Holst is a Senior Sci­en­tist with basic aca­d­e­m­ic train­ing as a phar­ma­cist from the Uni­ver­si­ty of Oslo, and research expe­ri­ence in the field of devel­op­ment, char­ac­ter­i­za­tion, and eval­u­a­tion of vac­cines. He works at the Nor­we­gian Insti­tute of Pub­lic Health (NIPH) in Oslo and, since 2013, has main­ly been involved in a col­lab­o­ra­tive project with Novar­tis Vac­cines (now gsk) deal­ing with eval­u­a­tion of vac­cines against serogroup B meningo­coc­cal dis­ease. The col­lab­o­ra­tion between NIPH and Novar­tis grew out of rela­tion­ships found­ed dur­ing an ear­li­er pub­lic health inter­ven­tion in New Zealand. Dr. Holst’s career in vac­ci­nol­o­gy began in the area of Bor­de­tel­la per­tus­sis research where he char­ac­ter­ized pili and their poten­tial use in mod­ern vac­cine devel­op­ment. From 1988 to 1998, he was Head of Con­trol at the Depart­ment of Vac­ci­nol­o­gy at NIPH, with a pri­ma­ry focus on the char­ac­ter­i­za­tion, qual­i­ty con­trol, and qual­i­ty assur­ance for the Nor­we­gian vac­cine against serogroup B meningo­coc­cal dis­ease, Men­Bvac®. He has par­tic­i­pat­ed in numer­ous clin­i­cal tri­als, includ­ing the piv­otal place­bo-con­trolled dou­ble-blind effi­ca­cy tri­al of Men­Bvac® in 180,000 teenagers from 1989 to 1991. His clin­i­cal tri­al expe­ri­ence also includes inves­ti­ga­tions of mucos­al vac­cines. Since the ear­ly 1990s, Dr. Holst has served as an advi­sor to var­i­ous WHO research pro­grams, Pan Amer­i­can Health Orga­ni­za­tion, and the Unit­ed Arab Emi­rates. In addi­tion, he worked as a con­sul­tant for dif­fer­ent vac­cine com­pa­nies such as Chi­ron, Novar­tis, and Wyeth, as well as giv­ing assis­tance to sev­er­al biotech­nol­o­gy groups. His list of pub­li­ca­tions includes about 60 papers in peer-reviewed jour­nals and a cou­ple of book chap­ters. He is also a co-inven­tor of three patents. In August 2016, Dr. Holst joined the Sec­re­tari­at of the Coali­tion for Epi­dem­ic Pre­pared­ness Inno­va­tions head­quar­tered in Oslo, where he cur­rent­ly serves as a vac­cine expert.

Johan Holst est un sci­en­tifique de pre­mier rang qui a reçu sa for­ma­tion académique ini­tiale en phar­ma­cie de l’Université d’Oslo et son expéri­ence de recherche dans le domaine du développe­ment, de la car­ac­téri­sa­tion et de l’évaluation des vac­cins. Il tra­vaille au Nor­we­gian Insti­tute of Pub­lic Health (NIPH) à Oslo et, depuis 2013, il tra­vaille prin­ci­pale­ment à un pro­jet col­lab­o­ratif sur les Novar­tis Vac­cines (main­tenant gsk) pour l’évaluation des vac­cins con­tre la mal­adie du méningo­coque de séro­goupe B. La col­lab­o­ra­tion entre le NIPH et Novar­tis est née de rela­tions établies à l’occasion d’une inter­ven­tion antérieure dans le domaine de la san­té publique en Nou­velle Zélande. La car­rière en vac­ci­nolo­gie du Dr. Holst a débuté dans le domaine de la recherche con­tre le Bor­de­tel­la per­tus­sis où il a car­ac­térisé des pilus et leur emploi poten­tiel dans le développe­ment mod­erne des vac­cins. De 1988 à 1998 il a occupé la posi­tion de Chef des Con­trôles dans le départe­ment de vac­ci­nolo­gie du NIPH, avec un intérêt spé­cial pour la car­ac­téri­sa­tion, le con­trôle de qual­ité, et l’assurance de qual­ité du vac­cin norvégien con­tre la mal­adie du méningo­coque de sérogroupe B, le Men­Bvac®. Il a par­ticipé à de nom­breux essais clin­iques dont l’expérience cru­ciale sur l’efficacité du Men­Bvac® con­trôlée par place­bo et dou­ble véri­fi­ca­tion anonyme menée par­mi 180 000 ado­les­cents de 1989 à 1991. Ses expéri­ences d’essais clin­iques inclu­ent égale­ment des recherch­es sur les vac­cins muqueux. Depuis le début des années 90, le Dr. Holst sert en qual­ité de con­seiller pour divers pro­grammes de l’OMS, de la Pan Amer­i­can Health Orga­ni­za­tion et des Emi­rats arabes unis. Il a en out­re servi comme con­seiller auprès de divers­es com­pag­nies de vac­cin telles que Chi­ron, Novar­tis et Wyeth et il a apporté sa con­tri­bu­tion à plusieurs groupes biotech­nologiques. La liste de ses pub­li­ca­tions compte une soix­an­taine d’articles dans des jour­naux académiques et deux chapitres de livres. Il est co-inven­teur de trois patentes. En juin 2016, le Dr. Holst a rejoint le Sec­re­tari­at of the Coali­tion for Epi­dem­ic Pre­pared­ness Inno­va­tions basé à Oslo au sein duquel il sert d’expert en vaccin.

Annemarie Hou is the Exec­u­tive Direc­tor a.i. of the Unit­ed Nations Office for Part­ner­ships. She also serves as the Senior Com­mu­ni­ca­tions Advis­er with the Exec­u­tive Office of the Sec­re­tary-Gen­er­al at the Unit­ed Nations, focused on part­ner­ships, advo­ca­cy and strate­gic com­mu­ni­ca­tions for sus­tain­able devel­op­ment. Most recent­ly she served as Chief of Staff and Direc­tor of the Exec­u­tive Office for the Joint Unit­ed Nations Pro­gramme on HIV/AIDS (UNAIDS). Pre­vi­ous­ly, she over­saw the com­mu­ni­ca­tions and advo­ca­cy port­fo­lio at UNAIDS where she was respon­si­ble for posi­tion­ing HIV and devel­op­ment issues in the glob­al land­scape. Pri­or to join­ing UNAIDS, Ms. Hou worked in the phil­an­thropic field, with a focus on health and children’s issues. She was the Com­mu­ni­ca­tions Direc­tor at Casey Fam­i­ly Pro­grammes, an oper­at­ing foun­da­tion ded­i­cat­ed to child wel­fare issues start­ed by the founder of UPS. Ms. Hou served as the first Glob­al Health Com­mu­ni­ca­tions Man­ag­er at the Bill & Melin­da Gates Foun­da­tion and as the family’s spokesper­son. An award-win­ning writer, she start­ed her career as a tele­vi­sion journalist.

Annemarie Hou est direc­trice exéc­u­tive de l’Office for Part­ner­ship des Nations-Unies. Elle sert égale­ment en tant que Senior Com­mu­ni­ca­tions Advis­er auprès du Bureau exé­cu­tif du Secré­tari­at Général aux Nations-Unies où elle se con­cen­tre sur le parte­nar­i­at, la pro­mo­tion et les straté­gies de com­mu­ni­ca­tion pour le développe­ment durable. Plus récem­ment elle a servi en tant que chef de cab­i­net et direc­trice dans le Bureau exé­cu­tif du Joint Unit­ed Nations Pro­gramme on HIV/AIDS (UNAIDS). Aupar­a­vant elle a super­visé les com­mu­ni­ca­tions et les dossiers de pro­mo­tion à UNAIDS où elle était chargée de posi­tion­ner les sujets du VIH et du développe­ment dans le paysage mon­di­al. Avant de se join­dre à UNAIDS, Mlle. Hou a tra­vail­lé dans le domaine phil­an­thropique se spé­cial­isant dans les ques­tions con­cer­nant la san­té et l’enfance. Elle était direc­trice de com­mu­ni­ca­tions aux Casey Fam­i­ly Pro­grammes, une fon­da­tion établie par le créa­teur de UPS et con­sacrée aux ques­tions de l’aide sociale à l’enfance. Mlle. Hou a été la pre­mière Glob­al Health Com­mu­ni­ca­tions Man­ag­er à la Bill & Melin­da Gates Foun­da­tion et elle a servi comme porte-parole de la famille. Ecrivaine primée, elle a com­mencé sa car­rière comme jour­nal­iste de télévision.

Ali­son Humphrey plays with sto­ry across dra­ma, dig­i­tal media, and edu­ca­tion. After start­ing her career as an intern at Mar­vel Comics, she joined sci­ence fic­tion author Dou­glas Adams’s com­pa­ny The Dig­i­tal Vil­lage, pro­duc­ing one of the first ever web-based alter­nate real­i­ty games for Star­ship Titan­ic, whose com­mu­ni­ty-cre­at­ed sto­ry­world has con­tin­ued to evolve for near­ly two decades, as fea­tured in a 2011 arti­cle in The Econ­o­mist, “Emer­gent Sys­tems: The Forum at the End of the Uni­verse.” She wrote on 115 episodes of Glob­al TV’s Train 48, ini­ti­at­ing one of the ear­li­est trans­me­dia in-fic­tion blogs in a TV series; assis­tant direct­ed at the Roy­al Court The­atre, Eng­lish Tour­ing The­atre, Amer­i­can Con­ser­va­to­ry The­ater, and Strat­ford Shake­speare Fes­ti­val; direct­ed at the Old Red Lion The­atre and the Roy­al Shake­speare Com­pa­ny Fringe Fes­ti­val; and most recent­ly co-wrote and direct­ed two inter­ac­tive, live-ani­mat­ed sci-fi the­atre projects: Faster than Night, for Har­bourfront Cen­tre HATCH in Toron­to, and The Aug­men­tal­ist for Aug­ment­ed World Expo in Sil­i­con Val­ley. Ali­son earned a BA in Amer­i­can stud­ies and stu­dio art from Welles­ley Col­lege, an MA in inter­ac­tive mul­ti­me­dia from the Roy­al Col­lege of Art, and an MFA in the­atre direct­ing from York Uni­ver­si­ty, where her the­sis pro­duc­tion of A Mid­sum­mer Night’s Dream used motion-cap­ture tech­nol­o­gy to weave real-time 3D com­put­er ani­ma­tion and dig­i­tal effects into live per­for­mance. Shad­ow­pox (shad​ow​pox​.org) forms part of her research-cre­ation PhD in Cin­e­ma and Media Stud­ies at York Uni­ver­si­ty, where she is a Vanier Cana­da Grad­u­ate Scholar.

Ali­son Humphrey joue sur le drame, les médias dig­i­taux, et l’éducation pour racon­ter des his­toires. Après avoir débuté comme interne à Mar­vel Comics, elle a rejoint The Dig­i­tal Vil­lage, la com­pag­nie de l’auteur de sci­ence-fic­tion Dou­glas Adams, pro­duisant l’un des tout pre­miers jeux de réal­ité alter­na­tive basés sur le web pour Star­ship Titan­ic, dont le monde imag­i­naire créé col­lec­tive­ment par les par­tic­i­pants a con­tin­ué d’évoluer au cours de presque deux décen­nies et fait l’objet d’un arti­cle de 2011 dans The Econ­o­mist, “Emer­gent Sys­tems: the Forum at the End of the Uni­verse.” Elle a écrit pour 115 épisodes du Train 48 sur Glob­al TV, ini­tiant un des tout pre­miers blogs trans­me­dia de fic­tion dans une série télévisée; elle a été assis­tante de mise-en-scène au Roy­al Court The­ater, à l’American Con­ser­va­to­ry The­ater et au Strat­ford Shake­speare Fes­ti­val; elle a été met­teure-en-scène à l’Old Red Lion The­ater et au Roy­al Shake­speare Com­pa­ny Fringe Fes­ti­val; plus récem­ment elle a co-rédigé et mis en scène deux pro­jets théâ­traux ani­més inter­ac­t­ifs de sci­ence-fic­tion: Faster than Night pour le Har­bourfront Cen­ter HATCH de Toron­to et The Aug­men­tal­ist pour l’Augmented World Expo à Sil­i­con Val­ley. Ali­son a reçu un BA en Etudes améri­caines et en art d’atelier de Welles­ley Col­lege, un MA en mul­ti­me­dia inter­ac­t­ifs du Roy­al Col­lege of Art, et un MFA en mise-en-scène théâ­trale de l’Université York, où son pro­jet de thèse en mise-en-scène de A Mid­sum­mer Night’s Dream employ­ait la tech­nolo­gie de cap­ture du mou­ve­ment pour unir l’animation 3D en temps réel sur ordi­na­teur avec des effets dig­i­taux dans le cadre d’une représen­ta­tion en direct. Shad­ow­pox (shad​ow​pox​.org) con­stitue une par­tie de sa thèse de doc­tor­at en recherche-créa­tion dans le départe­ment d’Etudes du Ciné­ma et des Médias à l’Université York, où elle occupe la posi­tion de Vanier Cana­da Grad­u­ate Scholar.

Annie Jones is a change man­age­ment and com­mu­ni­ca­tions con­sul­tant in Ottawa, Cana­da. She holds a Bach­e­lor of Com­mu­ni­ca­tions: Image, Pol­i­tics, and Per­sua­sion (Hon­ours) degree from Car­leton Uni­ver­si­ty, and is a Cer­ti­fied Change Man­age­ment Prac­ti­tion­er. Her work is focused on health­care, pol­i­tics, and gov­ern­ment institutions.

Annie Jones est con­sul­tante en ges­tion du change­ment et en com­mu­ni­ca­tions à Ottawa au Cana­da. Elle détient un diplôme de Bach­e­lor of Com­mu­ni­ca­tions: Image Pol­i­tics, and Per­su­a­tion (avec hon­neurs) de l’Université Car­leton, elle est cer­ti­fiée comme Prati­ci­enne de la Ges­tion du Change­ment. Son tra­vail se con­cen­tre les soins de san­té, la poli­tique et les insti­tu­tions gouvernementales.

Rachelle Viad­er Knowles is an artist, researcher, and edu­ca­tor. She is Head of Inter­na­tion­al for the Fac­ul­ty of Arts and Human­i­ties at Man­ches­ter Met­ro­pol­i­tan Uni­ver­si­ty in the UK, where her role sup­ports the devel­op­ment of inter­na­tion­al ini­tia­tives and part­ner­ships for edu­ca­tion, research, and knowl­edge exchange. Rachelle has eleven years’ expe­ri­ence in aca­d­e­m­ic lead­er­ship roles in high­er edu­ca­tion. Pri­or to join­ing Man­ches­ter Met, she was Asso­ciate Head Inter­na­tion­al for the School of Art and Design at Coven­try Uni­ver­si­ty, UK, and Head of Visu­al Arts at the Uni­ver­si­ty of Regi­na in Cana­da, where she taught media arts prac­tice for twelve years. She is a dual UK and Cana­di­an cit­i­zen. Her prac­tice-led research inves­ti­gates translo­cal­i­ty, dia­logue as art, and artis­tic practices/methods devel­oped through par­tic­i­pa­tion, col­lab­o­ra­tion, and net­works. Her works have been per­formed, pub­lished, screened, found, or encoun­tered in numer­ous inter­na­tion­al venues and pub­li­ca­tions. Exhi­bi­tions include MilaKun­st Gallery in Berlin; Con­flux, and the Exper­i­men­tal Text Fes­ti­vals in New York; Three Walls Gallery in Chica­go; the MacKen­zie, Mendel, Neu­tral Ground and YYZ gal­leries in Cana­da; Res­i­den­cia Cora­zon Gallery in La Pla­ta, Argenti­na; Chap­ter Gallery in Cardiff, Wales; the Gwangju Bien­nale in South Korea; the Gyum­ri Bien­nale in Arme­nia; and the Can Gelabert Cul­tur­al Cen­tre in Mal­lor­ca. She is an active mem­ber of the inter­na­tion­al advi­so­ry board for the Armen­ian Art Cen­tre of Social Stud­ies based in Yere­van, Arme­nia. Rachelle holds a PhD in Art+Media from Ply­mouth Uni­ver­si­ty and an MFA in Visu­al Arts from the Uni­ver­si­ty of Windsor.

Rachel Viad­er Knowles est artiste, chercheure et édu­ca­trice. Elle est Head of Inter­na­tion­al pour la Fac­ulté des Arts et des Human­ités à la Man­ches­ter Met­ro­pol­i­tan Uni­ver­si­ty au Roy­aume-Uni, où son rôle est de favoris­er le développe­ment d’initiatives et de parte­nar­i­ats inter­na­tionaux pour l’enseignement, la recherche et les échanges de con­nais­sances. Rachel a der­rière elle onze ans d’expérience dans des posi­tions de respon­s­abil­ité dans le monde académique. Avant de tra­vailler au Man­ches­ter Met, elle était Asso­ciate Head Inter­na­tion­al pour la School of Art and Design à l’Université de Regi­na au Cana­da, où elle a enseigné la pra­tique des arts médi­a­tiques pen­dant douze ans. Elle a la dou­ble nation­al­ité cana­di­enne et bri­tan­nique. Guidée par la pra­tique, sa recherche exam­ine la translo­cal­ité, le dia­logue en tant que forme artis­tique, ain­si que les méth­odes et pra­tiques artis­tiques dévelop­pées à tra­vers la par­tic­i­pa­tion, la col­lab­o­ra­tion et les réseaux. Ses oeu­vres ont été représen­tées, pub­liées, filmées, trou­vées ou ren­con­trées dans de nom­breuses présen­ta­tions et pub­li­ca­tions inter­na­tionales. Par­mi les expo­si­tions, on notera la MilaKun­st Gallery à Berlin; les Con­flux and the Exper­i­men­tal Text Fes­ti­vals à New York; la Three Walls Gallery à Chica­go; les Galeries MacKen­zie, Mendel, Neu­tral Ground et YYZ au Cana­da; la Res­i­den­cia Cora­zon Gallery à La Pla­ta en Argen­tine; la Chap­ter Gallery à Cardiff au Pays de Galles; la Bien­nale de Gwangju en Corée du Sud; la Bien­nale Gyum­ri en Arménie; et le Cen­tre Cul­turel Can Gelabert à Majorque. Elle est mem­bre active de la com­mis­sion con­sul­ta­tive de l’Armenian Art Cen­ter of Social Stud­ies basé à Yere­van en Arménie. Rachelle détient un PhD en Art+Media de l’Université de Ply­mouth et un MFA en arts visuels de l’Université de Windsor.

Kaisu Kos­ki is Asso­ciate Pro­fes­sor at Lab4Living at Sheffield Hal­lam Uni­ver­si­ty. She is an inter­dis­ci­pli­nary artist-researcher with a back­ground in films and per­for­mance. Kaisu col­lab­o­rates with sci­en­tists, clin­i­cians, and engi­neers, focussing on sim­u­la­tion and human–machine inter­ac­tions in clin­i­cal con­texts. She has con­duct­ed research fel­low­ships in var­i­ous med­ical schools in the US, Cana­da, UK and Den­mark, and devel­oped films for med­ical cur­ric­u­la on top­ics such as vac­cine-hes­i­tan­cy and empa­thy. Her schol­ar­ly work address­es the method­ol­o­gy of arts-based research, med­ical edu­ca­tion, and bioethics. She also serves as an expert eval­u­a­tor in the Euro­pean Com­mis­sion Horizon2020 Pro­gramme. Kaisu’s work has been exhib­it­ed and per­formed in mul­ti­ple gallery shows and the­aters, and received mul­ti­ple offi­cial selec­tions on the film fes­ti­val cir­cuit. These include venues such as Kün­stler­haus Mouson­turm in Frank­furt, Has­selt Tri­en­ni­al, Lawn­dale Art Cen­ter in Hous­ton, Eston­ian Muse­um of Applied Arts, Czong Insti­tute for Con­tem­po­rary Art in Korea, Helsin­ki Inter­na­tion­al Film Fes­ti­val, and Arti et Amici­ti­ae in Ams­ter­dam. She has received numer­ous grants and awards for her schol­ar­ly and artis­tic work includ­ing orga­ni­za­tions such as the Acad­e­my of Fin­land, the Ams­ter­dam Fund for the Arts, and Por­tuguese Nation­al Sci­ence Foundation.

Kaisu Kos­ki est pro­fesseure agrégée au Lab4Living à l’Université Sheffield Hal­lam. Elle est artiste-chercheure inter­dis­ci­plinaire avec une for­ma­tion dans le film et le spec­ta­cle. Kaisu col­la­bore avec des sci­en­tifiques, des clin­i­ciens et des ingénieurs avec un intérêt spé­cial sur la sim­u­la­tion ain­si que sur les inter­ac­tions entre l’humain et la machine dans des con­textes clin­iques. Elle a mené des pro­jets de recherch­es dans divers­es écoles de médecine aux Etats-Unis, au Cana­da, au Roy­aume-Uni et au Dane­mark, et a dévelop­pé des films pour les études médi­cales con­sacrés à la méfi­ance vis-à-vis des vac­cins et à l’empathie. Son tra­vail académique s’intéresse à la méthodolo­gie de la recherche basée sur l’art, l’enseignement médi­cal et la bioéthique. Elle sert aus­si d’experte-évaluatrice dans le Pro­gramme de la Com­mis­sion Européenne Horizon2020. Le tra­vail de Kaisu a été exposé et représen­té dans de nom­breux théâtres et galeries d’art et il a reçu de mul­ti­ples sélec­tions offi­cielles par­mi les fes­ti­vals de ciné­ma. Par­mi ceux-ci, on notera le Kün­stler­haus Mouson­turm à Franc­fort, le Has­selt Tri­en­nal, le Lawn­dale Art Cen­ter à Hous­ton, l’Estonian Muse­um of Applied Arts, le Czong Insti­tute for Con­tem­po­rary Art en Corée, le Fes­ti­val Inter­na­tion­al du Film de Helsin­ki et l’Arti et Amici­ti­ae à Ams­ter­dam. Elle a reçu de nom­breux prix et bours­es pour son tra­vail d’art et de recherche, dont ceux décernés par des organ­i­sa­tions telles que l’Academy of Fin­land, l’Amsterdam Fund for the Arts, et la Por­tuguese Nation­al Sci­ence Foundation.

Vic­ki Sung-yeon Kwon is an art his­to­ri­an and cura­tor. Kwon is cur­rent­ly a PhD can­di­date in the His­to­ry of Art, Design and Visu­al Cul­ture and a lec­tur­er of mod­ern and con­tem­po­rary East Asian art his­to­ry at the Uni­ver­si­ty of Alber­ta. Her doc­tor­al research explores social­ly engaged art in transna­tion­al con­tact zones facil­i­tat­ed by artists from East Asia, fund­ed by SSHRC Doc­tor­al Fel­low­ship, Inter­na­tion­al Researcher Res­i­den­cy Pro­gram of the Nation­al Muse­um of Mod­ern and Con­tem­po­rary Art of Korea, Junior Fel­low­ship of Kyu­jang­gak Insti­tute for Kore­an Stud­ies at the Seoul Nation­al Uni­ver­si­ty, etc. Hav­ing com­plet­ed her BA in art his­to­ry and semi­otics and com­mu­ni­ca­tion the­o­ries and MA in art his­to­ry at the Uni­ver­si­ty of Toron­to, she worked as an admin­is­tra­tor, cura­tor, project man­ag­er, and researcher for art, edu­ca­tion, and cul­tur­al orga­ni­za­tions. Her curat­ed exhi­bi­tions include Design­ing Con­nec­tion in Fric­tion at Har­court House in Edmon­ton (2018) and Mass and Indi­vid­ual: The Archive of the Guyanese Mass Games at the Arko Art Cen­tre in Seoul (2016), which gar­nered the largest of the 2016 Korea Arts Council’s exhi­bi­tion grants. Kwon has pub­lished research papers in the jour­nals Kore­an Stud­ies and Inter-Asian Cul­tur­al Stud­ies. Kwon is par­tic­i­pat­ing in <Immune Nations> as an artist and project manager.

Vic­ki Sung-yeon Kwon est his­to­ri­enne de l’art et cura­trice. Elle est actuelle­ment doc­tor­ante en His­toire de l’Art, Design et Cul­ture visuelle et lec­trice en his­toire de l’art mod­erne et con­tem­po­rain d’Extrême-Orient à l’Université de l’Alberta. Sa recherche doc­tor­al explore l’art sociale­ment engagé dans des zones de con­tact transna­tion­al facil­ité par des artistes d’Extrême-Orient, elle est financée entre autres par le SSHRC Doc­tor­al Fel­low­ship, l’International Researcher Res­i­den­cy Pro­gram du Musée nation­al d’Art mod­erne et con­tem­po­rain de Corée, le Junior Fel­low­ship de l’Institut Kyu­jang­gak pour les Etudes coréennes de l’Universtié nationale de Séoul. Ayant obtenu son BA en his­toire de l’art et en théories de la sémi­o­tique et de la com­mu­ni­ca­tion ain­si qu’un MA en his­toire de l’art à l’Université de Toron­to, elle a tra­vail­lé comme admin­is­tra­trice, cura­trice, respon­s­able de pro­jet et chercheure pour des organ­i­sa­tions artis­tiques, éduca­tives et cul­turelles. Par­mi les expo­si­tions dont elle a été la cura­trice, on compte Design­ing Con­nec­tion in Fric­tion à la Har­court House d’Edmonton (2018) et Mass and Indi­vid­ual: The Archives of the Guyanese Mass Games au Arko Art Cen­ter de Séoul (2016) qui a reçu la plus grande des bours­es d’exposition du Korea Arts Coun­cil en 2016. Kwon a pub­lié des arti­cles de recherche dans les jour­naux académiques Kore­an Stud­ies et Inter-Asian Cul­tur­al Stud­ies. Kwon par­ticipe à <Immune Nations> en tant qu’artiste et respon­s­able de projet.

Olivia Lee is a psy­chi­a­try res­i­dent at The Ottawa Hos­pi­tal. She holds a Bach­e­lors of Arts & Sci­ence from McMas­ter Uni­ver­si­ty and a Juris Doc­tor from the Uni­ver­si­ty of Ottawa. As a research assis­tant with the Glob­al Strat­e­gy Lab (2014-2016), she gained expe­ri­ence in glob­al health gov­er­nance and knowl­edge trans­la­tion which she has applied to projects on genet­ic dis­crim­i­na­tion, pri­va­cy pol­i­cy, neu­roethics, and the inter­sec­tion between men­tal ill­ness and the legal sys­tem. She has led health advo­ca­cy projects on both provin­cial and fed­er­al lev­els, and will sit as the Res­i­dent Doc­tors of Cana­da rep­re­sen­ta­tive on the Cana­di­an Med­ical Asso­ci­a­tion Ethics Com­mit­tee for the 2020-2021 term. Her research inter­ests include the inter­ac­tion between men­tal ill­ness and the legal sys­tem, Med­ical Assis­tance in Dying, neu­roethics and the men­tal health of vul­ner­a­ble populations.

Olivia Lee est rési­dente en psy­chi­a­trie à l’hôpital d’Ottawa. Elle détient un Bach­e­lors of Arts and Sci­ence de l’Université McMas­ter et un Juris Doc­tor de l’Université d’Ottawa. Grâce à son poste de chercheure-assis­tante au Glob­al Strat­e­gy Lab (2014-2016) elle a acquis de l’expérience dans le domaine de la poli­tique san­i­taire mon­di­ale et de la trans­mis­sion du savoir, qu’elle a mise à prof­it dans des pro­jets sur la dis­crim­i­na­tion géné­tique, la poli­tique de pro­tec­tion de la vie privée, la neu­roéthique et l’intersection entre la mal­adie men­tale et le sys­tème légal. Elle a mené des pro­jets de pro­mo­tion de la san­té aux niveaux fédéral et provin­cial et elle occu­pera la posi­tion de représen­tante des Res­i­dent Doc­tors of Cana­da auprès du Cana­di­an Med­ical Asso­ci­a­tion Ethics Com­mit­tee pour l’année 2020-2021. Ses recherch­es s’intéressent entre autres à l’interaction entre la mal­adie men­tale et le sys­tème légal, le Sou­tien Médi­cal de Fin de vie, la neu­roéthique et la san­té men­tale des pop­u­la­tions vulnérables.

Natal­ie Love­less is Asso­ciate Pro­fes­sor of Con­tem­po­rary Art and The­o­ry at the Uni­ver­si­ty of Alber­ta, sit­u­at­ed in Treaty Six Ter­ri­to­ry, where she directs the U of A Research-Cre­ation and Social Jus­tice CoLAB­o­ra­to­ry and co-leads the Fac­ul­ty of Arts’ Sig­na­ture Area in Research-Cre­ation (SPAR²C). Her recent books How to Make Art at the End of the World: A Man­i­festo for Research-Cre­ation and Know­ings and Knots: Method­olo­gies and Ecolo­gies in Research-Cre­ation exam­ine debates sur­round­ing research-cre­ation and its insti­tu­tion­al­iza­tion, pay­ing par­tic­u­lar atten­tion to what it means—and why it matters—to make and teach art research-cre­ation­al­ly in the North Amer­i­can uni­ver­si­ty today. Forth­com­ing books include Respond­ing to Site: The Per­for­mance Work of Mar­i­lyn Arsem and The Rout­ledge Com­pan­ion to Per­for­mance Art. Dur­ing the 2018-19 aca­d­e­m­ic year, Love­less was in res­i­dence as a vis­it­ing schol­ar in the Cen­tre for Inter­dis­ci­pli­nary Stud­ies in Soci­ety and Cul­ture (CISSC) at Con­cor­dia Uni­ver­si­ty in Mon­tre­al, work­ing on a new book and cura­to­r­i­al project, Sens­ing the Anthro­pocene: Aes­thet­ic Attune­ment in an age of Urgency and a new col­lab­o­ra­tive inter­dis­ci­pli­nary cura­to­r­i­al project, Spec­u­la­tive Ener­gy Futures, as part of the Just Pow­ers ini­tia­tive fund­ed by the Future Ener­gy Sys­tems Cana­da First Research Excel­lence Fund (CFREF).

Natal­ie Love­less est pro­fesseure agrégée d’Art et Théorie Con­tem­po­rains à l’Université de l’Alberta, en ter­ri­toire autochtone régi par le Traité Six, où elle dirige le Research-Cre­ation CoLAB­o­ra­to­ry de l’Université de l’Alberta et partage la direc­tion de la Fac­ul­ty of Arts’ Sig­na­ture Area in Research-Cre­ation (SPAR2C). Ses derniers livres, How to Make Art at the End of the World: A Man­i­festo for Research-Cre­ation et Know­ings and Knots: Method­olo­gies and Ecolo­gies in Research-Cre­ation, exam­i­nent les débats qui entourent le sujet de la recherche-créa­tion et de son insti­tu­tion­nal­i­sa­tion, avec une atten­tion spé­ciale à la signification–et l’importance–de créer et d’enseigner l’art en com­bi­nant recherche et créa­tion dans une uni­ver­sité d’Amérique du nord aujourd’hui. Par­mi ses livres à paraître on compte Respond­ing to Site: The Per­for­mance Work of Mar­i­lyn Arsem et The Rout­ledge Com­pan­ion to Per­for­mance Art. Au cours de l’année uni­ver­si­taire 2018-2019, Love­less était chercheure-rési­dente au Cen­tre for Inter­dis­ci­pli­nary Stud­ies in Soci­ety and Cul­ture (CISSC) à l’Université Con­cor­dia de Mon­tréal et elle pré­parait un nou­veau livre et pro­jet d’exposition inti­t­ulé Sens­ing the Anthro­pocene: Aes­thet­ic Attune­ment in an Age of Urgency ain­si qu’un autre pro­jet de col­lab­o­ra­tion inter­dis­ci­plinaire, Spec­u­la­tive Ener­gy Futures, dans le cadre de l’initiative Just Pow­ers financée par le Future Ener­gy Sys­tems Cana­da First Research Excel­lence Fund (CFREF)

Patrick Mahon is an artist, a writer, and a Pro­fes­sor of Visu­al Arts at West­ern Uni­ver­si­ty, in Lon­don, ON. He is also the cur­rent Direc­tor of the School for Advanced Stud­ies in the Arts & Human­i­ties at West­ern. Mahon’s art­work has been exhib­it­ed wide­ly in Cana­da at Muse­um Lon­don, the Hamil­ton Art Gallery, the South­ern Alber­ta Art Gallery, Kam­loops Art Gallery, and the Muse­um of Con­tem­po­rary Cana­di­an Art (MOCCA), Toron­to; in recent exhi­bi­tions in Chi­na, France, Ecuador, and Japan in 2017; and at numer­ous print bien­nales. Patrick was in res­i­dence at the Inter­na­tion­al Stu­dio and Cura­to­r­i­al Pro­gram (New York), Frans Masereel Cen­trum (Bel­gium), and La Mai­son Pat­ri­mo­ni­ale Barthète in France. The SSHRC-fund­ed project, Art and Cold Cash, which involved Mahon and oth­er artists from south­ern Cana­da and Bak­er Lake, Nunavut, was pro­duced and exhib­it­ed between 2004 and 2010 (MOCCA, Toron­to; McLaren Arts Cen­tre, Bar­rie; Plat­form, Win­nipeg: Dun­lop Art Gallery, Regi­na), and a book was pub­lished by YYZ in 2010. Patrick’s col­lab­o­ra­tive SSHRC project, Immer­sion Emer­gen­cies and Pos­si­ble Worlds, on the theme of water, began in 2010 and includ­ed a res­i­den­cy in Nia­gara Falls and at the Banff Cen­tre. A relat­ed group exhi­bi­tion, The Source: Recon­sid­er­ing Water through Con­tem­po­rary Art, pre­sent­ed at Rod­man Hall Art Cen­tre, opened in May 2014. A fol­low-up exhi­bi­tion, co-curat­ed with Stu­art Reid, The Liv­ing Riv­er Project, was pre­sent­ed at the Art Gallery of Wind­sor in 2019. Patrick lives in Lon­don, Ontario.

Patrick Mahon est artiste, écrivain et Pro­fesseur d’Arts Visuels à l’Université West­ern de Lon­don en Ontario. Il est aus­si actuelle­ment Directeur de la School for Advanced Stud­ies in the Arts and Human­i­ties à West­ern. Les oeu­vres artis­tiques de Mahon ont été large­ment exposées au Cana­da au Muse­um Lon­don, à la Hamil­ton Art Gallery, à la South­ern Alber­ta Art Gallery, à la Kam­loops Art Gallery, et au Muse­um of Con­tem­po­rary Cana­di­an Art (MOCCA) de Toron­to; elles ont aus­si été récem­ment exposées en Chine, en France, en Equa­teur et au Japon en 2017; ain­si que dans de nom­breuses bien­nales d’oeuvres imprimées. Patrick a été rési­dent à l’International Stu­dio and Cura­to­r­i­al Pro­gram (à New York), au Frans Masereel Cen­trum (en Bel­gique) et à La Mai­son Pat­ri­mo­ni­ale Barthète en France. Le pro­jet Art and Cold Cash, financé par le SSHRC auquel ont par­ticipé Mahon et d’autres artistes du sud Cana­da et de Bak­er Lake, dans le ter­ri­toire de Nunavut, a été pro­duit et exposé entre 2004 et 2010 (au MOCCA de Toron­to; au McLaren Arts Cen­tre de Bar­rie; au Plat­form de Win­nipeg: et à la Dun­lop Art Gallery de Regi­na) et un livre au sujet de ce pro­jet a été pub­lié par YYZ en 2010. Le pro­jet de col­lab­o­ra­tion de Patrick au SSHRC, Immer­sion Emer­gen­cies and Pos­si­ble Worlds, con­sacré au thème de l’eau a débuté en 2010 et inclus une rési­dence aux Chutes du Nia­gara et au Banff Cen­tre. Liée à ce pro­jet, une autre expo­si­tion com­mune, The Source: Recon­sid­er­ing Water through Con­tem­po­rary Art, présen­tée au Rod­man Hall Art Cen­ter, s’est ouverte en mai 2014. Une expo­si­tion qui s’est tenue à la suite de cela, co-organ­isée avec Stu­art Reid, The Liv­ing Riv­er Project, a été présen­tée à la Art Gallery de Wind­sor en 2019. Patrick vit à Lon­don en Ontario.

Nico­la Sahar is an MD and incom­ing Har­vard MBA (2+2 deferred pro­gram). He is pas­sion­ate about the inter­sec­tion of health­care and tech­nol­o­gy and is cur­rent­ly build­ing a health­care machine learn­ing start­up out of Toronto.

Nico­la Sahar est doc­teur en médecine et il pré­pare un MBA à Har­vard (pro­gramme de 2 ans en entre­prise et 2 ans d’études). Pas­sion­né par l’intersection entre les soins de san­té et la tech­nolo­gie, il est en train de met­tre au point un start­up pour l’apprentissage de soins de san­té à Toronto.

Lath­i­ka Sritha­ran is a Research Man­ag­er at the Glob­al Strat­e­gy Lab, where she over­sees the day-to-day oper­a­tions of the lab. She has com­plet­ed her Mas­ter of Pub­lic Health (MPH) degree from the Uni­ver­si­ty of Saskatchewan and her Hon. Bach­e­lor of Sci­ence (HBSc) degree from the Uni­ver­si­ty of Toron­to. Her research inter­ests include immi­grant health, health pol­i­cy, and chron­ic dis­ease research. Her pas­sion for pub­lic health has led her to be active­ly involved in the Tamil Health Asso­ci­a­tion (a not-for-prof­it orga­ni­za­tion in the Greater Toron­to Area) as Direc­tor of Com­mu­ni­ty Research and a board mem­ber of the Human Rights Inter­net (an orga­ni­za­tion ded­i­cat­ed to pro­vid­ing acces­si­ble infor­ma­tion on human rights in Cana­da and beyond).

Lath­i­ka Sritha­ran est chargée de recherche au Glob­al Strat­e­gy Lab, où elle super­vise quo­ti­di­en­nement les opéra­tions du lab­o­ra­toire. Elle a com­plété son Mas­ter of Pub­lic Health (MPH) à l’Université du Saskatchewan et son Bach­e­lor of Sci­ence avec hon­neurs (HBSc) à l’Université de Toron­to. Ses recherch­es s’intéressent aux ques­tions de san­té chez les immi­grants, à la poli­tique san­i­taire, et aux recherch­es sur les mal­adies chroniques. Sa pas­sion pour les ques­tions de san­té publique l’a amenée à jouer un rôle act­if au sein du Tamil Health Asso­ci­a­tion (une organ­i­sa­tion à but non lucratif de la grande aggloméra­tion de Toron­to) en tant que Direc­trice de recherche com­mu­nau­taire et mem­bre du con­seil de l’Human Rights Inter­net (une organ­i­sa­tion dont le but est d’offrir l’accès à l’information sur les droits de l’homme au Cana­da et au-delà).

Mkr­tich Tonoy­an is an Armen­ian artist, co-founder, and cur­rent Pres­i­dent of the AKOS Cul­tur­al NGO, founder of the Art Cen­tre of Social Stud­ies (ACOSS) inter­na­tion­al artists-in-res­i­dence pro­gram (2006), co-founder of the ACSL NGO’s artists-in-res­i­dence pro­gram Art Com­mune (2008), and co-founder of Microres­i­dence, a world­wide net­work of Artists res­i­den­cies based in Japan. In the ear­ly 1990s, Tonoy­an par­tic­i­pat­ed in the Karabakh War, expe­ri­enc­ing all the hor­rors and suf­fer­ing of death, destruc­tion, injury, and despair, which con­tin­ue to have pro­found impact on his cre­ative and social prac­tice. Tonoy­an turned to con­tem­po­rary art as a space of pos­si­bil­i­ty to address cri­sis and change in all its dimen­sions: per­son­al, polit­i­cal, ide­o­log­i­cal, and social. He works in a new direc­tion of con­cep­tu­al art called mil­i­tary art, found­ed by Alexan­der Melkonyan. Active in the pro­fes­sion­al realm of con­tem­po­rary art since grad­u­at­ing from the Acad­e­my of Fine Arts in Yere­van in 2002, Tonoy­an has reg­u­lar­ly pre­sent­ed his work, projects, and lec­tures on Armen­ian con­tem­po­rary art and had talks at numer­ous nation­al and inter­na­tion­al art events, gal­leries, and uni­ver­si­ties. As Pres­i­dent of the AKOS Cul­tur­al NGO, Tonoy­an col­lab­o­rates with orga­ni­za­tions inter­na­tion­al­ly to devel­op cul­tur­al exchange oppor­tu­ni­ties, and local­ly to devel­op social­ly engaged projects in the periph­eries of Arme­nia. In 2010 Tonoy­an was award­ed a mobil­i­ty grant from the Euro Cul­tur­al Foun­da­tion to research mod­els of artist res­i­den­cies in the UK; in 2011 he was award­ed pro­fes­sion­al devel­op­ment fund­ing from the Open Soci­ety Foun­da­tion to research artist res­i­den­cies man­age­ment prac­tice in the Unit­ed States; and in 2014 he was award­ed research res­i­den­cy from Youkobo Art Space to con­tin­ue research on the theme of microres­i­dence and par­tic­i­pate in the Microres­i­dence Forum 2014 in Tokyo, Japan. In 2015 he was award­ed a grant from Cleve­land Foun­da­tion to be in Cleve­land, Ohio, as an artist in the Cre­ative Fusion res­i­den­cy for research and com­mu­ni­ty-engaged projects. In 2019 Tonoy­an was award­ed an artist res­i­den­cy grant in Rikuzen­taka­ta, which was almost destroyed by the tsuna­mi fol­low­ing the Tōhoku earth­quake in March 2011

Mkritch Tonoy­an est un artiste arménien, co-fon­da­teur et actuel prési­dent de l’ONG cul­turelle AKOS, fon­da­teur en 2006 du pro­gramme inter­na­tion­al d’artistes-en-résidence Art Cen­tre of Social Stud­ies (ACOSS), co-fon­da­teur du pro­gramme d’artistes-en-résidence Art Com­mune de l’ONG ACSL (2008), et co-fon­da­teur de Microres­i­dence, un réseau mon­di­al d’internats artis­tiques basé au Japon. Au début des année 1990, Tonoy­an a pris part à la guerre du Karabakh, dont il a subi toutes les hor­reurs et les souf­frances causées par la mort, la destruc­tion, les blessures et le dés­espoir, une expéri­ence qui con­tin­ue à avoir un impact pro­fond sur son activ­ité sociale et créa­trice. Tonoy­an s’est tourné vers l’art con­tem­po­rain qui con­stitue pour lui un espace dans lequel il peut faire face aux crises et aux change­ments dans toutes leurs dimen­sions: per­son­nelle, poli­tique, idéologique et sociale. Son tra­vail s’est engagé dans une nou­velle direc­tion d’art con­ceptuel, celui de l’art mil­i­taire fondé par Alexan­der Melkonyan. Act­if dans le domaine pro­fes­sion­nel de l’art con­tem­po­rain depuis la fin de ses études à l’Académie des Beaux-Arts de Yere­van en 2002, Tonoy­an présente régulière­ment ses oeu­vres, pro­jets et con­férences sur l’art arménien con­tem­po­rain et il a tenu des dis­cus­sions au cours de nom­breux événe­ments artis­tiques nationaux et inter­na­tionaux, dans des galeries et dans des uni­ver­sités. En tant que prési­dent de l’ONG cul­turelle AKOS, Tonoy­an col­la­bore avec des organ­i­sa­tions inter­na­tionales dans le but de dévelop­per des pos­si­bil­ités d’échanges cul­turels et, locale­ment, pour dévelop­per des pro­jets sociale­ment engagés dans les régions lim­itro­phes de l’Arménie. En 2010 Tonoy­an a reçu une bourse de mobil­ité de l’Euro Cul­tur­al Foun­da­tion pour rechercher des mod­èles d’internats artis­tiques au Roy­aume-Uni; en 2011 il s’est vu décern­er un fond de développe­ment pro­fes­sion­nel de l’Open Soci­ety Foun­da­tion pour étudi­er la ges­tion des pro­grammes d’artiste-en-résidence aux Etats-Unis; en 2014 il a obtenu une rési­dence de recherche du Youkobo Art Space pour pour­suiv­re ses recherch­es sur le thème de la microrési­dence et pour pren­dre part au Microres­i­dence Forum 2014 à Tokyo au Japon. En 2015 il a reçu une bourse de la Cleve­land Foun­da­tion afin d’être présent à Cleve­land en Ohio en tant qu’artiste-en-résidence à la Cre­ative Fusion pour la recherche et la créa­tion de pro­jets engageant la com­mu­nauté. En 2019, Tonoy­an a reçu une bourse pour lui per­me­t­tre d’être artiste-en-rési­dence à Rikuzen­taka­ta qui avait été presque détru­it par le tsuna­mi déclenché par le trem­ble­ment de terre Tohoku en mars 2011.

Lisa Webb is an Assis­tant Pro­fes­sor of Graph­ic Design and Course Direc­tor for MA Graph­ic Design at Coven­try Uni­ver­si­ty, UK. She holds an MA in Elec­tron­ic Art and main­tains a par­tic­u­lar inter­est in dig­i­tal media and com­put­er medi­at­ed print­mak­ing. A Senior Fel­low of the High­er Edu­ca­tion Acad­e­my, Lisa was pre­vi­ous­ly a Teach­ing Devel­op­ment Fel­low in the School of Art and Design. She has suc­cess­ful­ly run an inter­na­tion­al exchange pro­gramme with Cen­tral South Uni­ver­si­ty in Chi­na, which has fuelled her inter­est in inter­cul­tur­al learn­ing and informs her cur­rent teach­ing approach.

Lisa Webb est Maître-Assis­tante de Design Graphique et direc­trice des cours pour MA Graph­ic Design à l’Université de Coven­try au Roy­aume-Uni. Elle détient un MA en Arts Élec­tron­iques et con­serve un intérêt par­ti­c­uli­er pour les média dig­i­taux et la gravure par ordi­na­teur. Avant de devenir Mem­bre supérieur de la High­er Edu­ca­tion Acad­e­my, Lisa était chargée de développe­ment de cours à la School of Art and Design. Elle a dirigé avec suc­cès un pro­gramme d’échange inter­na­tion­al avec la Cen­tral South Uni­ver­si­ty en Chine, qui a dévelop­pé son intérêt pour l’enseignement inter­cul­turel et qui enri­chit son approche péd­a­gogique actuelle.

Julia Woo is a researcher and a psy­chi­a­try res­i­dent at McMas­ter Uni­ver­si­ty. She com­plet­ed her Bach­e­lor of Health Sci­ences (Hon­ours) degree at McMas­ter Uni­ver­si­ty and Doc­tor of Med­i­cine degree at the Uni­ver­si­ty of Toron­to. Her research inter­ests include inner city health, addic­tions treat­ment, and pre­dic­tors of treat­ment out­comes in mood disorders.

Julia Woo est chercheure et rési­dente en psy­chi­a­trie à l’Université McMas­ter. Elle a com­plété son diplôme de Bach­e­lor of Health Sci­ences (avec hon­neurs) à l’Université McMas­ter et un Doc­tor­at en Médecine à l’Université de Toron­to. Sa recherche s’intéresse entre autres aux ques­tions de san­té dans les ban­lieues défa­vorisées, au traite­ment des accou­tu­mances, et à la prévi­sion des résul­tats dans le traite­ment des trou­bles de l’humeur.