6-2|Table of Con­tents

Contributors

Ricar­do Arribas, Uni­ver­si­ty of Puer­to Rico at Río Piedras
Sab­ri­na Cec­ca­to, Uni­ver­si­ty Cà Fos­cari
Matthias De Groof, Uni­ver­si­ty of Antwerp
Kath­leen Gys­sels, Uni­ver­si­ty of Antwerp
Doris Ham­buch, Unit­ed Arab Emi­rates Uni­ver­si­ty
Adam Laud­er, Uni­ver­si­ty of Toron­to
Emiel Martens, Uni­ver­si­ty of Ams­ter­dam
Mered­ith Wright Robin­son, Inde­pen­dent Schol­ar
María Cristi­na Rodríguez, Inde­pen­dent Schol­ar
Hyacinth M. Simp­son, Ryer­son Uni­ver­si­ty
Kris­t­ian Van Hae­sendon­ck, Uni­ver­si­ty of Antwerp



Ricardo Arribas, University of Puerto Rico at Río Piedras

Biog­ra­phy | Ricar­do Arribas is cur­rent­ly a vis­it­ing lec­tur­er in the Depart­ment of Com­par­a­tive Lit­er­a­ture at the Uni­ver­si­ty of Puer­to Rico at Río Piedras. He com­plet­ed his PhD in Com­par­a­tive Lit­er­a­ture at Cor­nell Uni­ver­si­ty, with an area spe­cial­iza­tion in Latin Amer­i­ca and the Caribbean. His inter­ests include cul­tur­al and polit­i­cal the­o­ry, inter­sec­tions between Marx­ism and Psy­cho­analy­sis, visu­al stud­ies, Caribbean film, issues of vio­lence and mas­culin­i­ty in the Caribbean, and Neo-Baroque aes­thet­ics. He is cur­rent­ly work­ing on a book man­u­script on Latin Amer­i­can and Caribbean cul­tur­al cri­tique, as well as on sev­er­al arti­cles on Latin Amer­i­can lit­er­a­ture and Crit­i­cal The­o­ry.
Notice biographique | Ricar­do Arribas est actuelle­ment pro­fesseur attaché au départe­ment de lit­téra­ture com­parée à l'Université de Puer­to Rico à Río Piedras. Il a obtenu son doc­tor­at en Lit­téra­ture Com­parée à l'Université Cor­nell, avec une spé­cial­i­sa­tion de domaine en Amérique Latine et dans les Caraïbes. Ses intérêts com­pren­nent la théorie cul­turelle et poli­tique, les inter­sec­tions entre le marx­isme et la psy­ch­analyse, les études visuels, le ciné­ma des Caraïbes, les prob­lèmes de la vio­lence et de la mas­culin­ité dans les Caraïbes, et les esthé­tiques néo-baro­ques. Arribas tra­vaille actuelle­ment sur ​​le man­u­scrit d'un livre sur la cri­tique cul­turelle des Caraïbes, ain­si que dans plusieurs arti­cles sur la lit­téra­ture lati­no-améri­caine et de la théorie cri­tique caribéenne.
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Sabrina Ceccato, University Cà Foscari

Biog­ra­phy | Born in Bel­gium, Sab­ri­na Cec­ca­to now lives in Italy. She com­plet­ed her PhD at the Uni­ver­si­ty Cà Fos­cari, Venice with a dis­ser­ta­tion on Jamaican cin­e­ma. Her research inter­ests include Caribbean cin­e­ma in gen­er­al and post­colo­nial cin­e­ma, in Eng­lish and French. She works as a teacher of Eng­lish Lan­guage and Lit­er­a­ture, and Lit­er­a­tures in Eng­lish. 
Notice biographique | Née en Bel­gique, Sab­ri­na Cec­ca­to vit aujourd’hui en Ital­ie. Elle a obtenu un Doc­tor­at à l’Université Cà Fos­cari de Venise, avec une thèse sur le ciné­ma jamaïquain. Ses sujets de recherche com­pren­nent le ciné­ma caribéen en général et le ciné­ma post­colo­nial, en anglais et en français. Elle tra­vaille comme enseignante de Langue et Lit­téra­ture anglaise, et Lit­téra­tures en anglais.
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Matthias De Groof, University of Antwerp

Biog­ra­phy |

Matthias De Groof is a post­doc­tor­al researcher at the Uni­ver­si­ty of Antwerp in Bel­gium where he stud­ies post­colo­nial the­o­ry and Bel­gian cin­e­ma. He was a Ful­bright and BAEF vis­it­ing schol­ar in Cin­e­ma Stud­ies at the New York Uni­ver­si­ty. He has stud­ied Phi­los­o­phy (KUL), Inter­na­tion­al Rela­tions (UCL), African Stud­ies (UMU-Ugan­da), and Cin­e­ma Stud­ies (UA). His schol­ar­ly work has been pub­lished in Third Text, Colum­bia Uni­ver­si­ty Press and Image [&] Nar­ra­tive, among oth­er venues. He com­bines his aca­d­e­m­ic research with film­mak­ing. His artis­tic work has been pre­sent­ed at the Rot­ter­dam Film Fes­ti­val, Media City, San Fran­cis­co Art Insti­tute, and the Roy­al Muse­um for Cen­tral Africa.

Notice biographique | Matthias De Groof est diplômé en philoso­phie, sci­ences poli­tiques, African Stud­ies et ciné­ma stud­ies. Son doc­tor­at sur­monte les oppo­si­tions tra­di­tion­nelles entre le ciné­ma africain et le film ethno­graphique d'une part et le ciné­ma africain et les idéolo­gies de la Négri­tude de l'autre. Après son vis­it­ing Ful­bright / BAEF schol­ar­ship à NYU, il étudie le ciné­ma post­colo­nial à l'Université d'Anvers et enseigne la philoso­phie de l'art à l’Académie Royale des Beaux-Arts d’Anvers. Son tra­vail sci­en­tifique a été pub­liée entre autres dans Third Text, Colum­bia Uni­ver­si­ty Press et Image [&] Nar­ra­tive. Son tra­vail artis­tique a été présen­té entre autres au IFFR, Media City et le San Fran­cis­co Art Insti­tute.
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Kathleen Gyssels, University of Antwerp

Biog­ra­phy | Kath­leen Gys­sels is Pro­fes­sor of Lit­er­a­ture at Antwerp Uni­ver­si­ty (Bel­gium). Among her recent pub­li­ca­tions are Pass­es et impass­es dans le com­para­tisme post­colo­nial caribéen: Cinq tra­vers­es (Hon­oré Cham­pi­on, 2010) and Mar­rane et Mar­ronne: la coécri­t­ure réversible d’André et Simone Schwarz-Bart (Rodopi/ Brill ed. 2014). She has orga­nized sev­er­al con­fer­ences on Léon-Gontran Damas and is cur­rent­ly work­ing on a mono­graph on Damas (2015).
Notice biographique | Kath­leen Gys­sels est pro­fesseure de lit­téra­tures fran­coph­o­nes à l’Université d’Anvers en Bel­gique. Elle s’intéresse aux pos­tures et aux mécan­ismes de canon­i­sa­tion et à la réécri­t­ure comme stratégie post­colo­niale ; elle pub­lie dans de nom­breuses revues sur les lit­téra­tures caribéennes et africaine-améri­caine et dirige un groupe de recherche en lit­téra­tures post­colo­niales à l’Université d’Anvers. Elle vient de pub­li­er Mar­rane et mar­ronne : la coécri­t­ure réversible d’André et Simone Schwarz-Bart (2014). Elle pré­pare une mono­gra­phie sur Léon-Gontron Damas (2015).
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Doris Hambuch, United Arab Emirates University

Biog­ra­phy | Doris Ham­buch is Asso­ciate Pro­fes­sor of Lit­er­a­ture and Film Stud­ies at Unit­ed Arab Emi­rates Uni­ver­si­ty. She com­plet­ed her PhD in the Depart­ment of Com­par­a­tive Lit­er­a­ture, Reli­gion, and Film/Media Stud­ies at the Uni­ver­si­ty of Alber­ta. Her pub­li­ca­tions include arti­cles on Caribbean lit­er­a­ture, eco­crit­i­cism, and film analy­sis. She is a con­trib­u­tor to the Green­wood Ency­clo­pe­dia of Post­colo­nial Stud­ies and to the Rout­ledge Who’s Who in Con­tem­po­rary Women’s Writ­ing. Her cur­rent research focus is Emi­rati cin­e­ma and the sea trope in World Poet­ry.
Notice biographique | Doris Ham­buch est pro­fesseure agrégée de lit­téra­ture et d'études ciné­matographiques à l'Université des Émi­rats Arabes Unis. Elle a obtenu son doc­tor­at en lit­téra­ture com­parée à l'Université de l'Alberta au Cana­da. Ses pub­li­ca­tions com­pren­nent des arti­cles sur la lit­téra­ture des Caraïbes, l’écocritique et l'analyse du film. C’est un con­tribu­teur au Green­wood Ency­clo­pe­dia of Post­colo­nial Stud­ies et au Rout­ledge Who’s Who in Con­tem­po­rary Women’s Writ­ing. Ses recherch­es actuelles por­tent sur le ciné­ma émirien et sur les fig­ures de rhé­torique de la mer dans la Poésie du Monde.
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Adam Lauder, University of Toronto

Biog­ra­phy | Adam Laud­er is a PhD can­di­date in the Depart­ment of Art at the Uni­ver­si­ty of Toron­to. His cur­rent research focus­es on Cana­di­an artists’ rep­re­sen­ta­tions of “infor­ma­tion” in both halves of the twen­ti­eth cen­tu­ry. He has con­tributed arti­cles to schol­ar­ly jour­nals includ­ing Amod­ern, Cana­di­an Jour­nal of Com­mu­ni­ca­tionFuture Ante­ri­orJour­nal of Cana­di­an Stud­ies, Tech­noet­ic ArtsThe Jour­nal of Cana­di­an Art His­to­ry and TOPIA as well as fea­tures to mag­a­zines includ­ing Art Han­dler, Bor­der Cross­ingsCCana­di­an ArtHunter and Cook and Mil­lions. He is the edi­tor of H& IT ON (YYZ, 2012) and is the author of chap­ters appear­ing in Find­ing McLuhan (Uni­ver­si­ty of Regi­na Press, 2015), The Log­ic of Nature, The Romance of Space (2010) and Byprod­uct: On the Excess of Embed­ded Art Prac­tices (2010).

Notice biographique | Adam Laud­er est can­di­dat au doc­tor­at au départe­ment des Arts de l’Université de Toron­to. Sa recherche exam­ine com­par­a­tive­ment les représen­ta­tions de « l’information » chez les arti­cles cana­di­ens de la pre­mière et de la sec­onde moitié du 20ème siè­cle. Il a fait paraître des arti­cles dans plusieurs revues académiques dont Amod­ern, Cana­di­an Jour­nal of Com­mu­ni­ca­tionFuture Ante­ri­orJour­nal of Cana­di­an Stud­ies, Tech­noet­ic ArtsThe Jour­nal of Cana­di­an Art His­to­ry et TOPIA. Il a aus­si con­tribué à des mag­a­zines comme Art Han­dler, Bor­der Cross­ingsCCana­di­an ArtHunter and Cook and Mil­lions. Il a dirigé l’ouvrage H& IT ON (YYZ, 2012), et a offert un chapitre respec­tive­ment dans Find­ing McLuhan (Uni­ver­si­ty of Regi­na Press, 2015), The Log­ic of Nature, The Romance of Space (2010) et Byprod­uct: On the Excess of Embed­ded Art Prac­tices (2010).   
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Emiel Martens, University of Amsterdam

Biog­ra­phy | Emiel Martens is Assis­tant Pro­fes­sor in Media Stud­ies at the Uni­ver­si­ty of Ams­ter­dam, the Nether­lands. He has spe­cial­ized in (post)colonial film cul­tures in the Pacif­ic and the Caribbean and com­plet­ed his PhD on Jamaica’s ear­ly film his­to­ry in 2013. He is the author of var­i­ous arti­cles as well as the book Once Were War­riors: The After­math (2007). He is also the Found­ing Direc­tor of Caribbean Cre­ativ­i­ty, an orga­ni­za­tion com­mit­ted to the pro­mo­tion of Caribbean and Caribbean-themed cin­e­ma (www​.caribbean​cre​ativ​i​ty​.nl).
Notice biographique " Emiel Martens est pro­fesseur adjoint en Études des Médias à l'Université d'Amsterdam, Pays-Bas. Il s'est spé­cial­isé en cul­tures ciné­matographiques (post)coloniales aux Paci­fique et Caraïbes et a achevé son PhD en his­toire des débuts du ciné­ma jamaï­cain. C’est l'auteur de nom­breux arti­cles ain­si que le livre Once Were Warriors:The After­math (2007). C’est égale­ment le Directeur fon­da­teur de Car­ribbean Cre­ativ­i­ty, une organ­i­sa­tion engagée pour la pro­mo­tion du ciné­ma inspiré ou provenant des Caraïbes (www​.caribbean​cre​ativ​i​ty​.nl).
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Meredith Wright Robinson, Independent Scholar

Biog­ra­phy | Mered­ith Wright Robin­son received her PhD in French Lit­er­a­ture and Film Stud­ies from the Uni­ver­si­ty of Texas at Austin in 2010. She then worked at the OECD head­quar­tered in Paris, pub­lished on the devel­op­ment of French Caribbean Cin­e­ma, and began rais­ing a fam­i­ly of three in Austin, Texas.
Notice biographique | Mered­ith Wright Robin­son a obtenu son doc­tor­at en lit­téra­ture et film français à l’Université du Texas à Austin en 2010. Par la suite, elle a tra­vail­lé à l’OCDE à Paris, a écrit sur le développe­ment du ciné­ma caraïbe, et élève une famille de trois petits enfants à Austin, Texas.
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María Cristina Rodríguez, Independent Scholar

Biog­ra­phy | María Cristi­na Rodríguez is an inde­pen­dent schol­ar for­mer­ly asso­ci­at­ed with the Uni­ver­si­dad de Puer­to Rico, Río Piedras Cam­pus. She received her PhD in Com­par­a­tive Lit­er­a­ture from the Grad­u­ate Cen­ter of City Uni­ver­si­ty of New York (CUNY). She is a film crit­ic for the week­ly news­pa­per Clar­i­dad and has pub­lished, lec­tured, and coor­di­nat­ed activ­i­ties in Caribbean women's writ­ings, ide­ol­o­gy in film, migra­tion, and dias­po­ra nar­ra­tives. She is author of What Women Lose: Exile and the Con­struc­tion of Imag­i­nary Home­lands in Nov­els by Caribbean Writ­ers (2005), and has pub­lished crit­i­cal essays in Caribbean, Latin Amer­i­can, and North Amer­i­can jour­nals.
Notice biographique | María Cristi­na Rodríguez est une intel­lectuelle indépen­dante, antérieure­ment asso­ciée à l’Université de Por­to Rico, Cam­pus de Río Piedras. Elle pos­sède un Doc­tor­at en Lit­téra­ture Com­parée du Grad­u­ate Cen­ter de CUNY (Uni­ver­sité de la Ville de New York). C’est cri­tique de ciné­ma pour l’hebdomadaire Clar­i­dad. Elle a pub­lié des arti­cles, don­né des con­férences, organ­isé des activ­ités sur les thèmes de l’écriture des femmes, l’idéologie dans les films, l’émigration et la dias­po­ra. Cest l’auteur de What Women Lose: Exile and the Con­struc­tion of Imag­i­nary Home­lands in Nov­els by Caribbean Writ­ers (2005). Ses essais cri­tiques ont paru dans des jour­naux de la Caraïbe, de l’Amérique Latine et de l’Amérique du Nord.
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Hyacinth M. Simpson, Ryerson University

Biog­ra­phy | Hyacinth M. Simp­son is an asso­ciate pro­fes­sor in the Eng­lish depart­ment and the Yeates School of Grad­u­ate Stud­ies at Ryer­son Uni­ver­si­ty in Toron­to. She has pub­lished numer­ous arti­cles and reviews on Caribbean authors and lit­er­ary texts and has served for 10 years as the Edi­tor of MaComère​, a peer-reviewed aca­d­e­m­ic jour­nal devot­ed to Caribbean women's writ­ing.
Notice biographique | Hyacinth M. Simp­son est pro­fesseure asso­ciée au départe­ment d'Anglais et à la Yates School of Grad­u­ate Stud­ies de l'Université Ryer­son, à Toron­to. Elle a fait paraître de nom­breux arti­cles et comptes-ren­dus sur des auteurs caribéens et a occupé pen­dant 10 ans la fonc­tion d'éditrice de MaComère, une revue académique éval­uée par les pairs con­sacrée à l'écriture des femmes dans les Caraïbes.
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Kristian Van Haesendonck, University of Antwerp

Biog­ra­phy | Kris­t­ian Van Hae­sendon­ck is a research fel­low at the Uni­ver­si­ty of Antwerp, where he is a mem­ber of the Post­colo­nial Lit­er­a­tures Research Group. He spe­cial­izes in the Caribbean and Luso­phone Africa. He obtained his PhD in Latin Amer­i­can Lit­er­a­ture from Lei­den Uni­ver­si­ty (The Nether­lands). He has taught Span­ish and Latin Amer­i­can Lit­er­a­ture and Cul­ture in the Unit­ed States (Prince­ton, Vil­lano­va) and Por­tu­gal (Uni­ver­si­ty of Lis­bon). He is the author of ¿Encan­to o espan­to? Iden­ti­dad y nación en la nov­ela puer­tor­riqueña actu­al (Frank­furt-Madrid: Vervuert-Iberoamer­i­cana, 2008); edi­tor of Going Caribbean. New per­spec­tives on Caribbean lit­er­a­ture and art (Lis­bon: Humus, 2012); and, with Theo D’haen, Caribbe­ing: Com­par­ing Caribbean Lit­er­a­tures and Cul­tures (Ams­ter­dam-Atlanta: Rodopi 2014).
Notice biographique | Kris­t­ian Van Hae­sendon­ck est chercheur post­doc­tor­al à l’Université d’Anvers, mem­bre du Groupe de Recherch­es en Lit­téra­tures Post­colo­niales. Il s’intéresse aux lit­téra­tures de la Caraïbe et de l’Afrique luso­phone, ain­si qu’aux lit­téra­tures his­pano-améri­caines. Licen­cié en langues romanes de l’Université de Lou­vain, il obtient son doc­tor­at en lit­téra­ture Lati­no-améri­caines à l’Université de Leyde (Pays-Bas). Il enseigna l’espagnol et les cul­tures et lit­téra­tures de l’Amérique Latine aux Etats-Unis (Prince­ton, Vil­lano­va) et au Por­tu­gal (Uni­ver­sité de Lis­bonne). Il est l’auteur de ¿Encan­to o espan­to? Iden­ti­dad y nación en la nov­ela puer­tor­riqueña actu­al (Frank­furt-Madrid: Vervuert-Iberoamer­i­cana, 2008), l’éditeur de Going Caribbean! New per­spec­tives on Caribbean lit­er­a­ture and art (Lis­bon: Humus, 2012) et, avec Theo D’haen, de Caribbe­ing: Com­par­ing Caribbean Lit­er­a­tures and Cul­tures (Ams­ter­dam-Atlanta: Rodopi 2014).
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