8-1 | Table of Con­tents

Tobias Ebbrecht-Hartmann

Tobias Ebbrecht-Hart­mann is a Lec­tur­er at the DAAD Cen­ter for Ger­man Stud­ies and in the film pro­gram at the Depart­ment of Com­mu­ni­ca­tion and Jour­nal­ism of Hebrew Uni­ver­si­ty in Jerusalem. In 2010 he received his doc­tor­ate from the Freie Uni­ver­sität Berlin, fol­lowed by post­doc­tor­al research at the Bauhaus Uni­ver­sität Weimar, the Film Uni­ver­si­ty Babels­berg Kon­rad Wolf in Pots­dam, and the Inter­na­tion­al Insti­tute for Holo­caust Research Yad Vashem. He works in the areas of 20th-cen­tu­ry Ger­man social, cul­tur­al, and visu­al his­to­ry, as well as Holo­caust visu­al mem­o­ry and post­war polit­i­cal vio­lence. He is the author of Geschichts­bilder im Medi­alen Gedächt­nis: Filmis­che Nar­ra­tio­nen des Holo­caust (2011) and Übergänge: Pas­sagen durch eine deutsch-israelis­che Filmgeschichte (2014).

Tobias Ebbrecht-Hart­mann est Maître de Con­férences au DAAD Cen­ter for Ger­man Stud­ies ain­si qu’au pro­gramme d’études ciné­matographiques dans le départe­ment de com­mu­ni­ca­tion et jour­nal­isme à l’Hebrew Uni­ver­si­ty de Jérusalem. En 2010 il a obtenu son doc­tor­at à la Freie Uni­ver­sität Berlin et pour­suivi un tra­vail de recherche post­doc­tor­ale à la Bauhaus Uni­ver­sität Weimar, à la Film Uni­ver­si­ty Babels­berg Kon­rad Wolf à Post­dam et à l’International Insti­tute for Holo­caust Research Yad Vashem. Il tra­vaille dans les domaines de l’histoire sociale, cul­turelle et visuelle alle­mande du vingtième siè­cle ain­si que sur la mémoire visuelle de la Shoah et sur la vio­lence poli­tique de l’après-guerre. Il est l’auteur de Geschichts­bilder im Medi­alen Gedächt­nis: Filmis­che Nar­ra­tio­nen des Holo­caust (2011) et de Übergänge: Pas­sagen durch eine deutsch-israelis­che Filmgeschichte (2014).

April A. Eisman

April A. Eis­man is Asso­ciate Pro­fes­sor of Art His­to­ry at Iowa State Uni­ver­si­ty. Her research focus­es on con­tem­po­rary art and the­o­ry with an empha­sis on East Ger­man art and its recep­tion. Recent pub­li­ca­tions include "East Ger­man Art and the Per­me­abil­i­ty of the Berlin Wall," Ger­man Stud­ies Review (2015) and "Paint­ing the East Ger­man Expe­ri­ence: Neo Rauch in the Late 1990s," Oxford Art Jour­nal (2012). Co-founder of the Transat­lantic Insti­tute for East Ger­man Art, Eis­man served as co-orga­niz­er of the Berlin Pro­gram Sum­mer Work­shop from 2013-15 and the Ger­man Stud­ies Association’s Ger­man Socialisms Net­work from 2014-16.

April A. Eis­man est pro­fesseure (Asso­ciate Pro­fes­sor) d’histoire de l’art à l’Université d’Etat de l’Iowa. Ses recherch­es por­tent sur l’art et la théorie con­tem­po­raine et plus spé­ci­fique­ment  sur l’art est-alle­mand et sa récep­tion. Ses pub­li­ca­tions récentes com­pren­nent “L’Art de l’Allemagne de l’Est et la per­méa­bil­ité du mur de Berlin,” Ger­man Stud­ies Review (2015), et “La Pein­ture et  l’Expérience de l’Allemagne de l'Est: Neo Rauch dans les années 1990,” Oxford Art Jour­nal (2012). Co-fon­da­trice de l'Institut transat­lan­tique pour l’Art de l’Allemagne de l’Est, Eis­man a servi en tant que co-organ­isatrice de l’Atelier d’Eté du Pro­gramme de Berlin entre 2013 et 2015 et du Réseau Social­ismes Alle­mands de la Ger­man Stud­ies Asso­ci­a­tion 2014-16.

Maria Hetzer

Maria Het­zer received her PhD in Ger­man and Per­for­mance Stud­ies from the Uni­ver­si­ty of War­wick (UK), explor­ing somat­ic mem­o­ry and embod­ied quo­tid­i­an expe­ri­ence among women in the con­text of Ger­man reuni­fi­ca­tion. She stud­ied per­for­mance the­o­ry at Trin­i­ty Col­lege Dublin, Euro­pean eth­nol­o­gy at the Hum­boldt Uni­ver­si­ty Berlin, and the­atre and ethnog­ra­phy at Leipzig Uni­ver­si­ty. Her cre­ative back­ground is in phys­i­cal the­atre, and she has devised numer­ous somat­ic-based per­for­mances as explo­rations of life in con­tem­po­rary post-social­ist envi­ron­ments. Cur­rent­ly she is engaged in field work on the every­day life of an East Ger­man vil­lage since 1945, pay­ing par­tic­u­lar atten­tion to the con­ti­nu­ities of socio­cul­tur­al prac­tices after 1989.

Maria Het­zer est tit­u­laire d’un doc­tor­at en études alle­man­des et en expres­sion cor­porelle, obtenu à l’Université de War­wick (Roy­aume Uni). Sa thèse a porté sur la mémoire cor­porelle et l’expérience quo­ti­di­enne des femmes dans le con­texte de la réu­ni­fi­ca­tion alle­mande. Elle a égale­ment étudié l’expression cor­porelle  au Trin­i­ty Col­lege de Dublin, l’ethnologie européenne à l’Université Hum­boldt de Berlin, ain­si que le théâtre et l’ethnologie à l’Université de Leipzig. Sa pra­tique artis­tique est basée sur le théâtre cor­porel, et elle développe ses spec­ta­cles dans l’optique d’une explo­ration créa­tive de la vie quo­ti­di­enne dans un envi­ron­nement post-social­iste. Elle tra­vaille actuelle­ment sur le quo­ti­di­en depuis 1945 et en par­ti­c­uli­er sur la con­ti­nu­ité des pra­tiques socio­cul­turelles d’un vil­lage d’Allemagne de l’Est depuis 1989.

Sonja Klocke

Son­ja Klocke is Asso­ciate Pro­fes­sor of Ger­man at the Uni­ver­si­ty of Wis­con­sin - Madi­son. She is the author of arti­cles on 20th- and 21st-cen­tu­ry Ger­man cul­ture, par­tic­u­lar­ly on the lega­cy of the GDR and the Holo­caust, women’s writ­ing, East Ger­man lit­er­a­ture, con­tem­po­rary writ­ing on mod­ern exile, migra­tion and glob­al­iza­tion, dis­cours­es on ill­ness and the body, and gen­der the­o­ry. Her mono­graph, Inscrip­tion and Rebel­lion: Ill­ness and the Symp­to­matic Body in East Ger­man Lit­er­a­ture, appeared with Cam­den House in 2015, and she is cur­rent­ly co-edit­ing a vol­ume of essays in Eng­lish on Christa Wolf for DeGruyter.

Son­ja Klocke est pro­fesseure (Asso­ciate Pro­fesseur) d’allemand à l’Université du Wis­con­sin à Madi­son. Elle a pub­lié des arti­cles sur la cul­ture alle­mande du vingtième et du vingt-et-unième siè­cles, notam­ment sur l’héritage de la RDA et de la Shoah, sur l’écriture fémi­nine, la lit­téra­ture est-alle­mande, l’écriture con­tem­po­raine de l’exil, de la migra­tion et de la mon­di­al­i­sa­tion, sur les dis­cours de la mal­adie et du corps, ain­si que sur la théorie du genre. Sa mono­gra­phie Inscrip­tion et rébel­lion : la mal­adie et le corps symp­to­ma­tique dans la lit­téra­ture est-alle­mande est parue en anglais chez Cam­den House en 2015. Elle est actuelle­ment coéditrice d’un vol­ume d’essais en anglais sur Christa Wolf à paraître chez De Gruyter.

Benjamin Robinson

Ben­jamin Robin­son is the Hen­ry H. H. Remak Asso­ciate Pro­fes­sor of Ger­man­ic Stud­ies at Indi­ana Uni­ver­si­ty in Bloom­ing­ton, and affil­i­at­ed fac­ul­ty in Labor Stud­ies, Cul­tur­al Stud­ies, and Euro­pean Stud­ies. His book The Skin of the Sys­tem: On Germany’s Social­ist Moder­ni­ty (2009) focus­es on the philo­soph­i­cal dilem­mas of real social­ism as crys­tal­lized in the work of Franz Füh­mann. Recent pub­li­ca­tions include essays on the jux­ta­posed con­cepts of simplicity/complexity, the nation­al Bol­she­vik Ernst Niekisch, and the Peircean phe­nom­e­nol­o­gy of “sec­ond­ness.” His cur­rent book project, Index­ing Oppor­tu­ni­ty: Cri­sis and Free­dom, explores the con­cept of rad­i­cal indi­ca­tors in sci­ence and prac­tice.

Ben­jamin Robin­son est pro­fesseur-tit­u­laire de la chaire H. H. Remak en études ger­maniques à l’Université d’Indiana à Bloom­ing­ton et il est égale­ment affil­ié aux départe­ments d’études du monde du tra­vail , d’études cul­turelles et d’études européennes. Son livre The Skin of the Sys­tem: On Germany’s Social­ist Moder­ni­ty (2009) se con­cen­tre sur les dilemmes philosophiques du social­isme réel tels qu’ils sont cristallisés dans l’oeuvre de Franz Füh­mann. Ses pub­li­ca­tions récentes com­pren­nent des essais sur les con­cepts jux­ta­posés de sim­plic­ité / com­plex­ité, sur le nation­al-bolchevik Ernst Niekisch et sur la phénoménolo­gie de «sec­ondéité.» selon Peirce. Son pro­jet de livre en cours, Index­ing Oppor­tu­ni­ty: Cri­sis and Free­dom, explore le con­cept d’indicateurs rad­i­caux dans la sci­ence et la pra­tique.

Eli Rubin

Eli Rubin is Pro­fes­sor of His­to­ry at West­ern Michi­gan Uni­ver­si­ty and has been an Alexan­der von Hum­boldt Foun­da­tion Fel­low. His first book, Syn­thet­ic Social­ism: Plas­tics and Dic­ta­tor­ship in the Ger­man Demo­c­ra­t­ic Repub­lic, appeared with the Uni­ver­si­ty of North Car­oli­na Press in 2008. His sec­ond, Amne­siopo­lis: Moder­ni­ty, Space, and Mem­o­ry, appeared with Oxford UP in 2016. He has writ­ten sev­er­al arti­cles on the his­to­ry of mate­r­i­al cul­ture, con­sump­tion, urban space, and tech­nol­o­gy in East Ger­many and Berlin more broad­ly. He is work­ing on a project enti­tled Arc of Destruc­tion: Urban Space and War in Ger­many 1937-1945 that builds on his inter­est in space, mate­ri­al­i­ty, and every­day life his­to­ry.

Eli Rubin est pro­fesseur d’histoire à West­ern Michi­gan Uni­ver­si­ty. Son pre­mier livre, Syn­thet­ic Social­ism: Plas­tics and Dic­ta­tor­ship in the Ger­man Demo­c­ra­t­ic Repub­lic, est paru chez Uni­ver­si­ty of North Car­oli­na Press en 2008. Son deux­ième livre, Amne­siopo­lis: Moder­ni­ty, Space, and Mem­o­ry, est paru chez Oxford Uni­ver­si­ty Press en 2016. Ses recherch­es se con­cen­trent sur l’histoire de la cul­ture matérielle, de la con­som­ma­tion, de la tech­nolo­gie et de l’espace urbain à Berlin et en RDA. Son pro­jet en cours s’intitule  Arc of Destruc­tion: Urban Space and War in Ger­many 1937-1945.

Marc Silberman

Marc Sil­ber­man is Pro­fes­sor Emer­i­tus of Ger­man lit­er­a­ture, cul­ture, the­atre, and cin­e­ma at the Uni­ver­si­ty of Wis­con­sin - Madi­son. In the past 40 years he has pub­lished books and arti­cles on the his­to­ry of Ger­man cin­e­ma, post­war Ger­man lit­er­a­ture in East and West Ger­many, and Bertolt Brecht and the tra­di­tion of polit­i­cal the­atre. He edit­ed the Brecht Year­book from 1990 until 1995 and has trans­lat­ed into Eng­lish texts by Brecht on film, radio, and the the­atre. His arti­cle on Ger­man silent cin­e­ma appeared in the inau­gur­al issue of Imag­i­na­tions.

Marc Sil­ber­man est pro­fesseur émérite de lit­téra­ture, cul­ture, théâtre et ciné­ma alle­mands à l’Université de Wis­con­sin à Madi­son. Depuis 40 ans il pub­lie des arti­cles et des livres sur l’histoire du ciné­ma alle­mand, sur la lit­téra­ture de l’après-guerre en Alle­magne de l’Est et de l’Ouest et sur Bertolt Brecht et la tra­di­tion du théâtre engagé. Il a édité le Brecht Year­book de 1990 à 1995 et traduit en anglais des textes de Brecht sur le film, le radio et le théâtre. Son arti­cle sur le ciné­ma muet en Alle­magne est paru dans le numéro inau­gur­al d’Imag­i­na­tions.

Jake Smith

Jake Smith com­plet­ed his PhD at the Uni­ver­si­ty of Chica­go in 2017 with a dis­ser­ta­tion on urban coun­ter­cul­tur­al move­ments in North­ern and Cen­tral Europe enti­tled "Strangers in a Dead Land: Redemp­tion and Regen­er­a­tion in the Euro­pean Coun­ter­cul­ture." The doc­tor­al work traces the trans­for­ma­tion of coun­ter­cul­tur­al thought and prac­tice in the peri­od fol­low­ing the “Ger­man Autumn” of 1977 and argues that urban coun­ter­cul­tures in cities such as Berlin, Freiburg, and Zurich played a crit­i­cal role in the devel­op­ment and prop­a­ga­tion of a post-indus­tri­al, post­mod­ern aes­thet­ic that has since become ubiq­ui­tous in cities through­out Europe.

Jake Smith a reçu son doc­tor­at de l'Université de Chica­go an 2017; sa dis­ser­ta­tion, inti­t­ulée « Strangers in a Dead Land: Redemp­tion and Regen­er­a­tion in the Euro­pean Coun­ter­cul­ture » porte sur les mou­ve­ments con­tre-cul­turels urbains en Europe du nord et en Europe cen­trale. Son pro­jet retrace la trans­for­ma­tion de la pen­sée et de la pra­tique con­tre-cul­turelles qui a suivi « l’Automne alle­mand » de 1977 et pro­pose que les con­tre-cul­tures urbaines dans les villes comme Berlin, Freiburg et Zurich ont joué un rôle cri­tique dans le développe­ment et la dif­fu­sion d’une esthé­tique post-indus­trielle, « post-mod­erne » qui s’est par la suite répan­due dans les villes d’Europe.

Alice Weinreb

Alice Wein­reb is Assis­tant Pro­fes­sor of His­to­ry at Loy­ola Uni­ver­si­ty Chica­go. She has pub­lished arti­cles on food and hunger in Nazi and post­war Ger­many in the Zeitschrift für Kör­pergeschichte, Cen­tral Euro­pean His­to­ry, and Ger­man Stud­ies Review. Her first book is Mod­ern Hungers: Food and Pow­er in Twen­ti­eth-Cen­tu­ry Ger­many (Oxford Uni­ver­si­ty Press, 2017). She is cur­rent­ly work­ing on a new project on the emer­gence of a specif­i­cal­ly Ger­man con­cep­tion of a clean and healthy envi­ron­ment.

Alice Wein­reb est pro­fesseure (Assis­tant Pro­fes­sor) d’histoire à Loy­ola Uni­ver­si­ty à Chica­go. Elle a pub­liée des arti­cles sur l’alimentation et la faim en Alle­magne pen­dant le Troisième Reich et l’après-guerre dans Zeitschrift für Kör­pergeschichte, Cen­tral Euro­pean His­to­ry, et Ger­man Stud­ies Review. Son pre­mier livre s’intitule Mod­ern Hungers: Food and Pow­er in Twen­ti­eth-Cen­tu­ry Ger­many Oxford Uni­ver­si­ty Press (2017). Elle tra­vaille actuelle­ment sur un nou­veau pro­jet con­sacré à  l’émergence d’une con­cep­tion spé­ci­fique­ment alle­mande d’un envi­ron­nement pro­pre et sain.